Bästa tiden att resa
Det är möjligt att resa till USA under hela året.
USA är ett stort land, och klimatet kan variera kraftigt i de 50 staterna och 14 territorierna.
USA är ett populärt resmål året runt, men de mest besökta månaderna är i allmänhet sommarhalvåret, när amerikanerna själva också åker på semester. Vissa områden är mer besökta under särskilda perioder än andra. Till exempel är New England-området särskilt populärt under hösten i samband med att bladen faller, medan de södra staterna är mest populära under vårmånaderna, tack vare de varma temperaturerna. Skidområden, liksom storstäder som New York och Chicago, är också populära under vintermånaderna.
Nordöstkusten (Washington DC – NYC – Boston):
På den nordöstra kusten i Washington DC-distriktet, samt i stater som Pennsylvania, New York och Massachusetts, hittar du storstäderna Washington DC, Philadelphia, New York City och Boston. Här är klimatet tempererat med fyra årstider, där man vanligtvis får varma somrar och kalla vintrar med snö.
Väderstatistik för Boston: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 2 | 3 | 7 | 14 | 19 | 24 | 28 | 27 | 23 | 16 | 10 | 5 |
Genomsnittlig min. temperatur | -7 | -6 | -2 | 4 | 10 | 15 | 19 | 18 | 15 | 9 | 3 | -3 |
Nederbörd i mm | 99 | 87 | 117 | 103 | 88 | 90 | 76 | 90 | 90 | 110 | 95 | 117 |
Väderstatistik för NYC: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 3 | 5 | 9 | 16 | 21 | 26 | 29 | 28 | 24 | 18 | 12 | 6 |
Genomsnittlig min. temperatur | -4 | -4 | 0 | 6 | 12 | 17 | 20 | 20 | 16 | 10 | 4 | -1 |
Nederbörd i mm | 86 | 78 | 106 | 92 | 92 | 103 | 105 | 106 | 95 | 97 | 76 | 103 |
Väderstatistik för Washington D.C.: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 6 | 8 | 13 | 19 | 24 | 29 | 31 | 30 | 26 | 20 | 14 | 8 |
Genomsnittlig min. temperatur | -2 | -2 | 2 | 8 | 14 | 19 | 21 | 21 | 17 | 11 | 5 | 0 |
Nederbörd i mm | 82 | 74 | 101 | 86 | 99 | 91 | 105 | 89 | 110 | 88 | 73 | 90 |
Sydöstra kusten (Savannah – Charleston):
Staterna som ligger längs den sydöstra kusten inkluderar Georgia och South Carolina, med städer som Savannah och Charleston. Här är det ett subtropiskt klimat. Här får man vanligtvis varma och fuktiga somrar och mildare vintrar. Tropiska stormar och orkaner är vanliga under sensommaren och höstsäsongen.
Väderstatistik för Charleston: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 15 | 16 | 19 | 23 | 26 | 29 | 30 | 30 | 28 | 24 | 20 | 16 |
Genomsnittlig min. temperatur | 7 | 9 | 11 | 15 | 20 | 23 | 25 | 25 | 22 | 18 | 12 | 9 |
Nederbörd i mm | 81 | 84 | 81 | 74 | 70 | 133 | 143 | 166 | 128 | 104 | 65 | 87 |
Genomsnittlig havstemperatur | 16 | 16 | 16 | 19 | 23 | 27 | 28 | 29 | 27 | 24 | 20 | 18 |
Väderstatistik för Savannah: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 7 | 8 | 11 | 15 | 19 | 23 | 24 | 24 | 22 | 17 | 12 | 9 |
Genomsnittlig min. temperatur | 15 | 17 | 20 | 24 | 28 | 30 | 31 | 31 | 29 | 25 | 20 | 17 |
Nederbörd i mm | 90 | 86 | 80 | 68 | 60 | 120 | 119 | 160 | 123 | 103 | 61 | 88 |
Genomsnittlig havstemperatur | 14 | 14 | 14 | 19 | 23 | 26 | 28 | 29 | 28 | 25 | 21 | 16 |
Golfkusten (Orlando – Miami – New Orleans – Houston):
Delstaterna som ligger längs sydkusten inkluderar Florida, Texas och Louisiana med städer som Orlando, Miami, Houston och New Orleans. Området utgör en del av golfkustregionen, som är uppkallad efter sitt läge vid den Mexikanska golfen.
Här är klimatet subtropiskt och kännetecknas av mycket varma somrar och milda vintrar, samt hög luftfuktighet. Under vår- och höstmånaderna är temperaturen behagligare.
Tropiska stormar och orkaner är vanliga under sensommar- och höstmånaderna.
Väderstatistik för Miami: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 23 | 24 | 25 | 27 | 28 | 29 | 30 | 30 | 29 | 28 | 26 | 24 |
Genomsnittlig min. temperatur | 18 | 19 | 20 | 22 | 24 | 25 | 26 | 26 | 26 | 24 | 22 | 20 |
Nederbörd i mm | 52 | 41 | 53 | 57 | 93 | 163 | 119 | 155 | 162 | 118 | 55 | 45 |
Genomsnittlig havstemperatur | 24 | 24 | 25 | 26 | 27 | 29 | 30 | 30 | 29 | 28 | 27 | 25 |
Väderstatistik för Orlando: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 21 | 23 | 25 | 28 | 30 | 31 | 31 | 31 | 30 | 28 | 25 | 22 |
Genomsnittlig min. temperatur | 11 | 13 | 14 | 17 | 20 | 23 | 24 | 24 | 23 | 20 | 16 | 13 |
Nederbörd i mm | 58 | 52 | 64 | 55 | 70 | 157 | 158 | 170 | 142 | 69 | 36 | 51 |
Väderstatistik för Houston: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 17 | 19 | 22 | 26 | 29 | 32 | 33 | 34 | 31 | 27 | 22 | 18 |
Genomsnittlig min. temperatur | 8 | 10 | 13 | 17 | 21 | 24 | 24 | 25 | 22 | 18 | 13 | 9 |
Nederbörd i mm | 109 | 88 | 99 | 100 | 95 | 115 | 94 | 102 | 120 | 105 | 107 | 108 |
Väderstatistik för New Orleans: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 17 | 19 | 21 | 25 | 28 | 31 | 31 | 31 | 29 | 26 | 21 | 18 |
Genomsnittlig min. temperatur | 9 | 11 | 14 | 18 | 21 | 24 | 25 | 25 | 24 | 19 | 14 | 11 |
Nederbörd i mm | 116 | 112 | 123 | 102 | 94 | 133 | 144 | 163 | 123 | 86 | 84 | 101 |
Nordvästkusten (Seattle – Portland):
Nordvästkusten inkluderar staterna Washington och Oregon med städer som Seattle och Portland. Här är klimatet tempererat med relativt milda temperaturer större delen av året. På vintern sjunker temperaturen något, med regn och eventuellt snö, medan sommarhalvåret är varmt och milt.
Väderstatistik för Portland: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 8 | 10 | 13 | 15 | 19 | 23 | 28 | 29 | 25 | 17 | 11 | 8 |
Genomsnittlig min. temperatur | 2 | 2 | 3 | 5 | 8 | 11 | 14 | 14 | 12 | 8 | 4 | 2 |
Nederbörd i mm | 173 | 137 | 151 | 123 | 75 | 48 | 14 | 17 | 42 | 113 | 177 | 197 |
Väderstatistik för Seattle: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 8 | 9 | 12 | 14 | 18 | 21 | 25 | 26 | 21 | 15 | 10 | 7 |
Genomsnittlig min. temperatur | 2 | 2 | 4 | 5 | 8 | 11 | 14 | 14 | 12 | 8 | 5 | 2 |
Nederbörd i mm | 181 | 127 | 145 | 122 | 81 | 66 | 29 | 37 | 67 | 143 | 206 | 182 |
Sydvästkusten (San Francisco – Los Angeles – San Diego):
På sydvästkusten ligger delstaten Kalifornien med större städer som San Francisco, Los Angeles och San Diego. Här är det medelhavsklimat. Sydvästkusten upplever i allmänhet varma och torra somrar, medan vintrarna är milda med både sol och regn. Temperaturerna i San Francisco är milda och svalare jämfört med städerna Los Angeles och San Diego, som ligger längre söderut.
Väderstatistik för Los Angeles: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 20 | 19 | 21 | 23 | 25 | 28 | 31 | 32 | 31 | 27 | 23 | 19 |
Genomsnittlig min. temperatur | 7 | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 18 | 18 | 17 | 14 | 10 | 7 |
Nederbörd i mm | 84 | 89 | 54 | 19 | 11 | 3 | 2 | 0 | 4 | 17 | 21 | 53 |
Genomsnittlig havstemperatur | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 16 | 18 | 19 | 19 | 18 | 17 | 15 |
Väderstatistik för San Diego: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 18 | 18 | 18 | 20 | 20 | 22 | 25 | 25 | 25 | 23 | 21 | 18 |
Genomsnittlig min. temperatur | 9 | 9 | 11 | 12 | 14 | 15 | 17 | 18 | 18 | 15 | 12 | 9 |
Nederbörd i mm | 54 | 67 | 39 | 18 | 10 | 2 | 1 | 0 | 4 | 14 | 20 | 43 |
Genomsnittlig havstemperatur | 15 | 15 | 15 | 16 | 17 | 18 | 20 | 21 | 20 | 19 | 17 | 16 |
Väderstatistik för San Francisco: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 14 | 15 | 16 | 17 | 19 | 22 | 22 | 22 | 23 | 21 | 17 | 12 |
Genomsnittlig min. temperatur | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 12 | 13 | 13 | 13 | 12 | 9 | 7 |
Nederbörd i mm | 113 | 118 | 83 | 40 | 21 | 6 | 2 | 2 | 3 | 25 | 57 | 111 |
Västra USA, inlandet (Death Valley – Las Vegas – Grand Canyon – Bryce Canyon – Zion):
I västra USA finns det stora ökenområden där temperaturen kan gå upp till hela 50 °C, vilket har registrerats i Death Valley National Park. Områden som Las Vegas, Grand Canyon, Bryce Canyon och Zion National Park upplever vanligtvis kyla och snö på vintern och intensiv värme på sommaren. Det blir extra varmt när man vandrar bland nationalparkernas klippor på sommaren.
Det är alltid en bra idé att kontrollera de lokala väderförhållandena i nationalparkerna på deras välkomstcenter (Welcome Center).
Väderstatistik för Bryce Canyon: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 8 | 11 | 17 | 22 | 27 | 34 | 35 | 33 | 29 | 22 | 14 | 7 |
Genomsnittlig min. temperatur | -2 | 0 | 4 | 8 | 13 | 19 | 22 | 21 | 17 | 10 | 4 | -1 |
Nederbörd i mm | 23 | 22 | 17 | 13 | 10 | 3 | 7 | 11 | 15 | 20 | 13 | 19 |
Väderstatistik för Death Valley: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 17 | 20 | 25 | 30 | 35 | 41 | 44 | 42 | 38 | 30 | 22 | 15 |
Genomsnittlig min. temperatur | 12 | 14 | 20 | 24 | 29 | 35 | 38 | 37 | 32 | 24 | 17 | 11 |
Nederbörd i mm | 20 | 26 | 16 | 8 | 4 | 2 | 6 | 4 | 5 | 10 | 8 | 16 |
Väderstatistik för Grand Canyon: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 9 | 11 | 15 | 19 | 24 | 30 | 31 | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 |
Genomsnittlig min. temperatur | -2 | -2 | 1 | 5 | 9 | 15 | 18 | 17 | 14 | 8 | 3 | -2 |
Nederbörd i mm | 58 | 66 | 52 | 26 | 15 | 4 | 30 | 34 | 26 | 33 | 37 | 54 |
Väderstatistik för Las Vegas: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 14 | 17 | 22 | 26 | 31 | 37 | 39 | 38 | 34 | 27 | 19 | 13 |
Genomsnittlig min. temperatur | 4 | 5 | 9 | 12 | 17 | 23 | 27 | 25 | 21 | 15 | 9 | 4 |
Nederbörd i mm | 25 | 31 | 17 | 8 | 6 | 2 | 8 | 11 | 8 | 9 | 10 | 22 |
Väderstatistik för Zion Nationalpark: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 6 | 8 | 13 | 18 | 23 | 30 | 32 | 30 | 27 | 20 | 13 | 6 |
Genomsnittlig min. temperatur | -7 | -5 | -2 | 3 | 8 | 15 | 19 | 17 | 12 | 5 | -1 | -6 |
Nederbörd i mm | 53 | 59 | 48 | 29 | 18 | 6 | 9 | 14 | 22 | 30 | 29 | 46 |
Hawaii (Kauai – Maui – Big Island – Oahu):
Hawaiiöarna har ett tropiskt klimat. Vädret är vanligtvis soligt och behagligt året runt med temperaturer mellan 24–31 °C, men mängden nederbörd varierar beroende på årstid. Från november–mars kan det komma kraftig nederbörd, till skillnad från månaderna april–oktober, vilka är torrare. Destinationen kan besökas under hela året, men det är mest populärt under den torra perioden.
Mikroklimatiska förhållanden på de enskilda öarna kan så klart påverka situationen, men en vanlig företeelse på Hawaiiöarna är att den östra sidan av öarna är våtare och grönare än den västra sidan, som är soligare och torrare.
Väderstatistik för Hawaii: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 24 | 24 | 24 | 25 | 26 | 27 | 27 | 28 | 28 | 27 | 26 | 25 |
Genomsnittlig min. temperatur | 20 | 20 | 20 | 21 | 22 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 22 | 21 |
Nederbörd i mm | 47 | 35 | 46 | 19 | 21 | 15 | 13 | 17 | 18 | 27 | 53 | 55 |
Genomsnittlig havstemperatur | 24 | 24 | 24 | 24 | 25 | 26 | 26 | 27 | 27 | 27 | 26 | 25 |
Pass och visum
Pass
Du måste självklart ta med ditt pass på resan. Passet måste vara giltigt under hela vistelsen och ha ett biometriskt chip. Ett tillfälligt pass (nödpass) accepteras inte vid inresa.
Om du gör ett stopp i ett annat land än USA är du själv ansvarig för att kontrollera kraven på ditt pass giltighet.
ESTA och visum
Du måste ha ett godkänt ESTA eller visum för att komma in i USA.
Läs mer och se vad som gäller för dig här:
Visa Waiver Program (VWP)
Visum krävs inte för USA för svenska medborgare när syftet med vistelsen är semester eller affärer, om du också uppfyller ett antal villkor:
- Du har ansökt om ESTA och fått ett förhandsgodkännande av detta (ytterligare information nedan)
- Varaktigheten för din vistelse i USA är mindre än 90 dagar
- Du innehar ett maskinläsbart pass som är giltigt under hela vistelsen och har ett biometriskt chip
- Vid inresa kan du visa upp en bekräftad returbiljett eller en biljett för vidare resa utanför Nordamerika och Karibien
Om du uppfyller ovanstående kriterier, kan du i allmänhet resa som en del av det så kallade Visa Waiver Program (VWP) om du har skickat in och fått ditt ESTA godkänt.
ESTA (Electronic System Travel Authorization)
ESTA (Electronic System Travel Authorization) är en elektronisk onlineansökan för förhandsgodkännande av din (semester)vistelse i USA.
När du fyller i din ESTA-ansökan, ska du endast använda den officiella webbplatsen för U.S. Customs and Border Protection, som du hittar via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/.
Se till att använda den här länken för att undvika att du hamnar på en kopierad webbplats. En ansökningsavgift på 21 USD debiteras per person. Detsamma gäller om du ansöker via ESTA-appen – här ska du endast använda Department of Homeland Securitys officiella app.
Du är själv ansvarig för att ansöka om inresetillstånd i god tid och helst strax efter att du bokat din resa – men senast 72 timmar före avgång. Alla resenärer, oavsett ålder, måste ha ett tillstånd.
När du är redo att påbörja din ESTA-ansökan, måste du ha följande tillgängligt:
- Ditt pass
- Din resplan
- Ditt kreditkort
- Din e-postadress
Innan du skickar in din ansökan, rekommenderar vi att du dubbelkollar att de uppgifter du har angett är korrekta. Detta gäller även om du har använt funktionen ”skanna pass”.
Du kommer att få svar på din ansökan på samma plats där du fyllde i den, och vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-förhandsgodkännande till flygplatsen.
Förhandsgodkännandet är elektroniskt kopplat till ditt pass och gäller i två år eller tills ditt pass går ut (beroende på vad som inträffar först). Om du får ett nytt pass, måste du ansöka om ett nytt ESTA.
Observera att du måste kontakta den amerikanska ambassaden och ansöka om visum om du har rest till följande länder:
- Kuba från och med 12 januari 2021
- Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Jemen från och med den 1 mars 2011
Liknande strängare regler gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder, ett brottsregister eller om din ESTA-ansökan har avvisats.
För mer information om hur du fyller i din ESTA-ansökan finns det en lista över vanliga frågor och svar här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
Du kan också ringa på telefonnummer: +1-202-325-8000.
Samtyckesförklaring:
Om du reser ensam med ditt barn eller med barn som inte är dina egna, måste du ha en fullmakt från vårdnadshavarna och ta med denna på resan. Fullmakten ska vara skriven på engelska.
OBS! Du ansvarar för att kontrollera om du behöver visum för transitflygplatser på vägen.
APIS (Advanced Passenger Information System)
När du reser till USA, måste du fylla i så kallat API före din resa. Här ska du ange ditt namn som det visas i ditt pass, information om en nödkontakt och adressen till din första övernattningsplats i USA. Namnet på det första hotellet under din rundresa visar på din resebekräftelse.
Vi rekommenderar att du fyller i ditt APIS hemifrån på flygbolagets webbplats, men det kan också göras på flygplatsen i samband med incheckning.
Om du reser via Kanada, gäller följande för svenska medborgare:
För att resa via Kanada måste du i allmänhet ha ett elektroniskt resetillstånd (eTA).
Som svenska medborgare behöver du inte visum till Kanada om syftet med din vistelse är semester, familjebesök eller affärer, och du även uppfyller ett antal villkor:
- Varaktigheten för din vistelse i Kanada är mindre än sex månader
- Du har ansökt om eTA och fått det godkänt (läs mer nedan)
- Du innehar ett pass som är giltigt i sex månader efter att din vistelse i landet har avslutats och som har ett biometriskt chip
eTA (Electronic Travel Authorization)
Ett eTA är en elektronisk onlineansökan för förhandsgodkännande av din vistelse i Kanada (detta gäller även vid transit till ett annat land). Resenärer som reser via land är undantagna från att ansöka om ett eTA, om de till exempel kör bil från USA till Kanada.
När du fyller i din eTA-ansökan ska du endast använda den kanadensiska regeringens webbplats som du når via den här länken: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Se till att du använder länken som tillhandahålls för att undvika kopierade webbplatser. En ansökningsavgift på ca 7 CAD debiteras per person.
Du är själv ansvarig för att ansöka om ETA i god tid, och vi rekommenderar att du gör det strax efter att du har bokat din resa – men senast 72 timmar före avgång. Alla resenärer, oavsett ålder, måste ha ett eTA.
När du är redo att påbörja din eTA-ansökan, måste du ha följande tillgängligt:
- Ditt pass
- Ditt kreditkort
- Din e-postadress
Innan du skickar in din ansökan, rekommenderar vi att du dubbelkollar att de uppgifter du har angett är korrekta.
Svaret på din ansökan skickas vanligtvis till din e-post strax efter att din ansökan har skickats in, men du kan förvänta dig en behandlingstid på upp till 72 timmar. Om du inte får svar på din ansökan inom denna tidsperiod, bör du kontakta den kanadensiska ambassaden.
Ett eTA är elektroniskt kopplat till ditt pass och gäller i fem år eller tills ditt pass går ut (beroende på vad som inträffar först). Om du får ett nytt pass, måste du ansöka om ett nytt eTA.
Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA till flygplatsen.
Eftersom reglerna kan ändras med kort varsel rekommenderas det att du alltid skaffar information om gällande pass- och visumregler från landets ambassad.
Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i denna hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
I appen får du tillgång till dina vouchers som du måste visa upp under din resa. Varje enskild voucher innehåller viktig information om hyrbil, tågbiljetter, hotell och utflykter.
Kom ihåg att läsa vouchern noggrant och visa upp den vid angivna mötesplatser och tider.
Det är viktigt att du tar med din reseoffert. I din offert har du enkel tillgång till den aktuella dagens program, som innehåller viktig information om varje enskild dag. Dagsprogrammet kan användas som en guide, så att du får ut så mycket som möjligt av din tid på destinationen och inte missar höjdpunkterna.
Särskild information om utflykter:
I USA är det vanligt att man bekräftar sin bokade utflykt på nytt. Det visas på din voucher om detta gäller för din utflykt. Utflyktsarrangören kan också kontakta dig. Allt detta görs för att säkerställa att det finns en tydlig överenskommelse om tid och plats för den gemensamma startpunkten för utflykten eller eventuell upphämtning på ditt hotell om detta ingår i den bokade utflykten.
Särskilda krav för turer till Yosemite National Park:
Yosemite National Park är en av USA:s mest populära nationalparker med upp till 3,5 miljoner besökare årligen. Från och med 2023 har antalet besökare minskat avsevärt genom införandet av ett bokningssystem vars syfte är att skydda områdets natur.
Bokningssystemet är enkelt och används på utvalda datum under hela året och vanligtvis för alla dagar under högsäsongen. Det är ditt eget ansvar att skicka in en bokning.
Bokningar för innevarande år öppnar i början av januari. Vi rekommenderar att du är redo att skicka in bokningen redan när bokningsperioden öppnar (vanligtvis i januari) om du vill komma in i parken under de mest populära perioderna.
- En bokning gäller för ett fordon och upp till tre dagar i följd (inklusive ankomstdagen). Du kan välja att ansöka om en heldag eller halvdag. Under en halvdag får du endast komma in efter 12:00
Du kan skicka in en bokningsförfrågan här: https://www.recreation.gov/timed-entry/10086745
Innan du bokar bör du ha följande tillgängligt:
- Ditt ankomstdatum till Yosemite
- Den tidsperiod du ansöker om
- Betalkort (en bokningsavgift på 2 USD tillkommer)
Den person vars namn finns på bokningen måste ta med en bekräftad bokning (utskrift eller digital) tillsammans med ett giltigt foto-ID och visa upp dokumenten vid ingången till parken.
Om du inte lyckas få en bokning för Yosemite National Park:
Om det inte finns några fler tillgängliga bokningar i Yosemite National Park på någon av dina resdagar, kan du fortfarande komma in i parken under perioder med lite belastning, vilket är före kl. 05:00 och efter kl. 16:00.
Det är dock värt att notera att inträde på den första dagen under perioder med låg belastning inte startar en bokning för de följande dagarna. Här måste du också köra in i parken under perioder med lite belastning om du inte har en bokning.
Om det inte finns några fler bokningar tillgängliga, kommer du att kunna ansöka om en bokning en vecka innan du anländer till parken (mycket begränsat antal). Detta innebär att om du kommer till parken den 27 juli, öppnar bokningen den 20 juli kl. 08:00 lokal tid. Antalet bokningar som är tillgängliga en vecka innan besöket är mycket begränsat, och det rekommenderas därför att du har registrerat dig som användare i förväg och är redo att boka när bokningen öppnar.
Som ett alternativ kan du boka en bussbiljett i området från ditt hotell och sedan ta bussen in i parken (boka eventuellt med avlämning vid Yosemite Village). Detta kräver att du själv bokar en biljett (i god tid). Om du har en bussbiljett med YARTS, får du automatiskt tillgång till parken den dagen. Det är ditt eget ansvar att kontrollera reglerna för biljetten i fråga om du använder det här alternativet.
*Ändringar kan ske löpande och ovanstående datum och tider är därför preliminära. Du kan alltid ta del av de nuvarande reglerna här: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/reservations.htm
Inträde till andra nationalparker i USA:
En entréavgift på mellan 25–35 USD debiteras vid ingången till någon nationalpark i USA – även om du bara kör igenom dem. Detta gäller till exempel Death Valley National Park eller Joshua Tree National Park. Entréavgiften ger vanligtvis tillgång till en nationalpark under tre dagar i följd (inklusive ankomstdagen).
För vissa rundresor kan det därför vara värt att köpa ett America The Beautiful Annual Pass, som ger fri entré till alla nationalparker i USA. Detta årskort kostar 80 USD och gäller för upp till fyra vuxna i samma fordon, samt barn under 16 år, som får kostnadsfritt inträde. Det gäller i ett år från inköpsdatum. Du kan vanligtvis köpa detta årskort vid ingången till nationalparkerna eller online här: https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm.
Observera att betalning av inträdesavgift till nationalparkerna inte är detsamma som en bokning, vilket krävs i vissa parker under högsäsong.
Vaccinationer
Vi råder dig till att kontakta en läkare, eller en vaccinationscentral. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin på 1177 Vårdguiden.
Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.
Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
Valuta, prisnivåer och dricks
I USA är valutan USA-dollar (USD). Du hittar den aktuella växelkursen för USD här.
Visa och Mastercard kan användas på hotell, de flesta restauranger och i butiker. I alla större städer finns det bankomater där du kan ta ut pengar. Vi rekommenderar att du tar med dig kontanter när du besöker mindre städer och nationalparker, eftersom det kan hända att betalkort och bankomater inte fungerar där.
Få en uppfattning av prisnivån i USA här.
I USA är det både välkommet och förväntat att du lämnar dricks till personal inom servicebranschen, och det rekommenderas att du i genomsnitt dricksar mellan 15–20 %, beroende på vilken tjänst du har fått.
Personalen inom serviceyrkena får i första hand sin ersättning i form av dricks, och det är därför en viktig del av deras månadsinkomst. Vissa platser kanske redan har lagt till dricksen på din nota. Detta görs vanligtvis på restauranger, där det visas som ”gratuity” på din nota. I sådana fall behöver du inte dricksa ytterligare.
Följande kan fungera som en riktlinje:
- Taxichaufförer: 15-20 % (gäller även vid användning av appar som Uber och Lyft). Dock ska man dricks minst 2 USD per resa.
- Piccolo: 1-2 USD per väska
- Städpersonal: 3-5 USD per rum och dag
- Restauranger: här dricksar du i princip mellan 15–20 % beroende på hur bra du tyckte servicen och maten var. Kontrollera om dricks redan har lagts till på din nota.
- Guider: 10-20 USD per dag och person beroende på varaktighet och service
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Användning av data och roaming utomlands är dyrt om det inte redan ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och ta reda på vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang, samt vilka priser som gäller för dig när du reser utomlands.
Om du inte redan har data och roaming för USA inkluderat i ditt mobilabonnemang, rekommenderar vi att du använder kostnadsfritt wifi när du är på ditt hotell eller på restauranger. Du kan då ringa och skriva hem gratis via olika tjänster som Facetime, Messenger och WhatsApp.
Du kan också köpa ett fysiskt SIM-kort som inkluderar data vid ankomsten till USA. Som ett alternativ kan du köpa, i Sverige eller på din destination, ett elektroniskt SIM-kort, ett så kallat eSIM, där du har ditt eget SIM-kort på din telefon och fortfarande har data när du reser.
El:
I USA används 120 V-uttag. Uttagen har två ”platta” stift. Därför är det viktigt att man tar med sig en adapter.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål så kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller via flygbolagets app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om eventuella flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2-3 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygplatsens webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.
Försenade eller inställda flyg
I händelse av ändringar i din flygbokning före avgång kommer vi självklart att kontakta dig med information om detta.
Om det uppstår en flygförsening efter incheckning, ansvarar flygbolaget för att boka om ditt flyg. De bokar vanligtvis nästa möjliga avgång och tillhandahåller eventuell ersättning för mat och övernattning, om detta behövs.
Omen försening eller avbokning innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flightnummer efter att du har kommit fram till flygplatsen, ska du kontakta oss på TourCompass nödnummer.
Immigration och tull
Inresekontroll:
När du anländer till din slutdestination, går du igenom inresekontrollen. Här kontrolleras ditt pass, samt eventuella inresedokument och visum. På många ställen kommer du att behöva lämna fingeravtryck, och en bild av ditt ansikte kommer också att tas för biometrisk igenkänning. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och var du ska bo.
Tull:
När du har gått igenom inresekontrollen och hämtat ditt bagage, måste du gå igenom tullen. Om du inte har något att deklarera, kan du gå igenom utgången ”nothing to declare”. Om du däremot har något att deklarera, är det viktigt att du går igenom utgången ”declare”. Du ansvarar för att kontrollera de tullregler som gäller i det land du reser till.
Ankomst
När du har gått igenom inresekontroll och tull i USA, måste du ta dig till din första övernattningsplats på egen hand – antingen med kollektivtrafik, taxi eller hyrbil. Du kan se vad som gäller för din resa i din offert, vilken du har fått via e-post. I offerten kan du se det dagliga programmet för din rundresa, och här kommer det att anges om du ska hämta en hyrbil vid ankomsten eller om du måste använda en annan typ av transport för att komma fram till ditt boende.
Biluthyrning på ankomstdagen:
Om du ska hämta din hyrbil på ankomstdagen, hittar du information om upphämtningsplats, biluthyrningsföretag och tid på din voucher. Vouchern kommer också att innehålla en kort beskrivning av hur man kommer till biluthyrningsföretaget (vägbeskrivning till deras parkering). De flesta biluthyrningsföretag har kontor inne på flygplatsen eller i närheten. Du kan använda en gratis transfer på flygplatsen som tar dig direkt dit.
In- och utcheckning på hotell
Normal incheckning är vanligtvis mellan 14:00 och 16:00, och du kan därför inte förvänta dig att ditt rum är klart innan dess.
Vid incheckningen registrerar receptionisten vanligtvis ditt kreditkort och reserverar eventuellt ett belopp. Detta är inte en extra kostnad, utan standardpraxis på hotell för att säkerställa betalning av eventuell konsumtion från minibaren eller liknande. Vid utcheckning kommer beloppet automatiskt att återbetalas om du inte har konsumerat något.
Det är mycket vanligt att hotell tar en kopia av ditt pass. På vissa ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avgång är utcheckningstiden normalt runt 10:00. Om du inte reser förrän på eftermiddagen eller kvällen, kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska åka. Om du istället föredrar en sen utcheckning, kan du boka detta mot en avgift när du bokar resan.
Observera att gäster måste vara minst 21 år för att checka in på hotell i USA.
Resortavgift och parkeringsavgift:
I USA tar vissa hotell ut en så kallad resortavgift. En resortavgift är en daglig avgift som debiteras utöver rumspriset. Vissa hotell inkluderar avgiften i bokningen, medan andra debiterar den vid incheckning eller utcheckning. Avgiften täcker vanligtvis gemensamma faciliteter som wifi, gym, pool, poolhanddukar, parkering och liknande. Beloppet varierar beroende på vilka och hur många tjänster hotellet erbjuder. Observera att vissa hotell tar ut en separat avgift för parkering.
Restyp och transport
Vid oförutsedda händelser som dåligt väder, avstängda vägar eller andra försvårande omständigheter kan det vara nödvändigt att ändra ordningen på sightseeingturer och attraktioner i dagsprogrammen. Om så är fallet för dig, ska du kontakta vår partner.
Biluthyrning:
Kör själv-resor är ett populärt sätt att resa i USA, och det är ett enkelt land att köra runt i. Detta ger dig fantastisk frihet att bestämma var och när du vill stoppa längs vägen. Du kan läsa mer om att köra själv i USA här.
Vi använder Alamo Rent A Car i USA. Nedan hittar du viktig information om biluthyrning i USA, inklusive en lista över den försäkring som tillhandahålls som en del av gällande hyresavtal. Observera att eventuella bokningar kan visas i den specificerade översikten över villkoren.
Här är några saker du måste vara medveten om när det gäller din hyrbil i USA:
- Din hyrbil i USA inkluderar lagstadgad och utvald rekommenderad försäkring:
- Självriskreducering vid kollision (CDW)/Självriskeliminering (LDW) inkl. stöldskydd (TP): Ger täckning vid skada på hyrbilen och vid stöld. Självrisken är på 0 USD.
- Utökat skydd (EP): Utökad ansvarsförsäkring för tredje part. Täcker skada på tredje part i händelse av en olycka med upp till 1 miljon USD. Självrisken är på 0 USD.
- Din hyrbil inkluderar inte följande försäkring eller tjänster:
- Personlig olycksfallsförsäkring (PAI): I försäkringspaketet ingår inte personlig olycksfallsförsäkring för den som hyr, andra passagerare eller extra förare. Du bör se till att detta skydd ingår i din privata försäkring och att det gäller vid resor i USA.
- Vägassistans (RA). Denna tjänst kan köpas på plats om du vill. Den kostar cirka 7 USD + lokal skatt per dag och avtalas på plats vid upphämtning.
- Bränsle: bilen måste i allmänhet återlämnas med samma mängd bensin som vid upphämtning (vanligtvis full tank). Om du är osäker, kan du fråga det lokala biluthyrningskontoret.
- Tilläggsförsäkring: Du kan erbjudas ett antal extra försäkringar på det lokala biluthyrningskontoret. Här är det upp till dig att avgöra om du vill köpa dessa. Observera dock att din underskrift på det slutliga hyresavtalet (med eventuella tilläggsköp) är juridiskt bindande och att du är ansvarig för eventuella tilläggsköp.
- Pass, körkort: Vid upphämtning av din hyrbil måste du visa upp ditt pass och körkort. Tillfälliga och digitala körkort accepteras inte. Vi rekommenderar att du tar med dig ett internationellt körkort, vilket du i vissa fall kan behöva visa upp tillsammans med ditt vanliga körkort, om detta inte är på engelska. Ovanstående gäller även för eventuella ytterligare förare och förare mellan 21–24 år.
- Ytterligare förare (AD): Ytterligare en förare anges på hyresavtalet vid upphämtning av bilen och måste uppvisa pass och körkort på samma sätt som den som hyr bilen/huvudföraren. Extra förare måste vara över 25 år.
- Kreditkort: Den primära person som hyr bilen måste ta med sig ett giltigt kreditkort i vederbörandes namn när han/hon hämtar hyrbilen:
- Kreditkort: Visa, Mastercard, American Express och Discover
- Kom ihåg att ta med ditt kreditkort i fysisk form (inte på din telefon)
- Säkerhetsdeposition: En deposition krävs vid upphämtning av fordonet. Depositionen uppgår till cirka 500 USD. Beloppet reserveras på ditt kort och återbetalas när du återlämnar bilen.
- Avgift för ung förare: debiteras som tillägg för förare mellan 21–24 år. Avgiften är cirka 25 USD + lokal skatt per dag och betalas på plats vid upphämtning. Observera att förare mellan 21–24 år endast får köra vissa bilkategorier.
- Navigering: din hyrbil inkluderar inte GPS, men detta kan bokas när du bokar din resa. Den kostar cirka 15,99 USD + lokal skatt per dag och avtalas på plats vid upphämtning. Om du har tillgång till data via antingen ditt telefonabonnemang eller ett amerikanskt SIM-kort, kan du använda flera kostnadsfria navigeringstjänster på din telefon. Alternativt kan du köpa en GPS på destinationen.
- Bilstolar: Bilstolar kan reserveras när du bokar din resa. Det kostar cirka 7 USD + lokal skatt per dag och avtalas på plats vid upphämtning. Vägledande översikt vid val av bilstol:
- Bilstol till nyfödd (2,3–9 kg) – infant seat
- Bilbarnstol (9–18 kg) – child safety seat
- Bälteskudde – child booster seat
- Bagage: Vid upphämtning kommer du vanligtvis att kunna välja mellan ett antal olika bilar inom den bokade bilkategorin – beroende på vilken bil du väljer kan bagageutrymmets storlek variera. Det rekommenderas därför att man packar i mjuka väskor och att antalet inte överstiger det rekommenderade antalet väskor som gäller för bilkategorin för din resa.
- Tillåtna vägar: Hyrbilen får endast köras på officiella asfalterade vägar
- Överträdelse av avtal: I händelse av brott mot hyrbilsavtalet, inklusive försumlig körning eller brott mot amerikansk lagstiftning, kommer försäkringen inte att gälla
- Särskild information om hyrbilar i Florida: I Florida finns flera vägtullar. Med hjälp av GPS-navigationssystemet kan du planera din rutt för att undvika dessa vägtullar.
Din hyrbil från Alamo är utrustad med ett så kallat TollPass, som är en elektronisk betaltjänst som automatiskt upptäcker om du kör via en vägtull. Det gör att du inte behöver ha med dig kontanter. Om du kör på vägtullar debiteras du både gällande vägtull och för användningen av TollPass.
Att använda TollPass kostar cirka 5 USD för varje dag du kör på en vägtullsbelagd väg + tillämplig vägtull på din nuvarande rutt. Om du till exempel kör på två vägar som är belagda med vägtull under en dag kommer du att debiteras följande: 2 x vägtull + cirka 5 USD. Användningen av TollPass kommer dock att kosta max. 27 USD per hyresperiod. Avgiften debiteras vanligtvis 4-6 veckor efter att hyresavtalet upphört.
Tågresor i USA:
Det finns olika tågoperatörer i USA. På nordostkusten mellan Washington DC och Boston är Amtrak vår partner. Var särskilt uppmärksam på att komma i tid. Detta är vanligtvis 30 minuter före avgång och på stora stationer, som Penn Station i New York City, rekommenderas det man kommer 45 minuter före avgång.
Information om vilken plattform tåget avgår från visas på informationsskärmarna ca 15–20 minuter före planerad avgång.
Vi rekommenderar att du tar med dig en typ av väska som är lätt att ta sig runt med.
Du reser i standardklass (coach class). Du kan ta med följande:
- 1 liten väska ombord på tåget
- 2 kollin per person (max. 71 x 55 x 35 cm och max. 22 kg) – tas med in i vagnen och måste få plats mellan sätesraderna eller i bagagehyllorna
- Om du har överdimensionerat bagage, måste du checka in detta. För denna typ av bagage måste du anlända senast 60 minuter före avgång, och du kan debiteras en extra avgift.
Kollektivtrafik eller taxi:
Taxi, Uber: I USA är det lika vanligt att ta en taxi som att använda Uber. Det rekommenderas att du laddar ner appar som Uber när du är hemma om du vill använda den här tjänsten. Tjänsten är enkel att använda, och du betalar för resan när du bokar din önskade resa.
- Kollektivtrafik: De stora städerna har även bra kollektivtrafik, och här listar vi några allmänna rekommendationer för enskilda städer när du anländer till flygplatsen:
- San Francisco: Du kan ta tåget från flygplatsen till stadens centrum. Här måste du beställa ett så kallat Clipper Card via en app. Om du vill använda detta, bör du ladda ner appen när du är hemma. Du kan läsa mer om Clipper Card här: https://www.clippercard.com/ClipperWeb/
- Washington DC: Du kan enkelt ta tåget från flygplatsen för att komma in till stadens centrum. Du köper en biljett med ett SmarTrip-kort, vilket kan köpas i biljettautomater som finns på flygplatsens tunnelbanestation. Du kan läsa mer om metrorail här: https://www.flyreagan.com/parking-transportation/metrorail-station
Speciella terräng- och väderförhållanden:
- Tioga Pass: Bergskedjan Sierra Nevada sträcker sig genom delar av Kalifornien. Under vintermånaderna förekommer kraftigt snöfall i bergen, vilket ofta leder till stängda bergspass under vissa perioder. När du reser från Las Vegas går våra rundresor som standard via Mammoth Lakes, innan du kan köra via Tioga Pass (under sommarmånaderna) till Yosemite National Park nästa dag. Tioga Pass är dock vanligtvis stängt på grund av stora mängder snö från november till juni. Det exakta datumet för när detta bergspass öppnar ändras från år till år baserat på aktuella väderförhållanden. Reser du under månader då bergspasset vanligtvis är stängt, kommer din övernattning automatiskt att ändras till Bakersfield, så att du kör söder om Sierra Nevada.
- Death Valley: Observera att de höga temperaturerna i Death Valley National Park kräver att du är extra försiktig. Om du kör genom nationalparken under sommaren bör du följa råden att köra så tidigt på dagen som möjligt för att undvika för höga temperaturer, tanka bilen innan du kör in i parken, ha extra dricksvatten i bilen och håll dig på markerade vägar.
- Allmänna väg- och väderförhållanden: Det är ditt eget ansvar att hålla dig informerad om aktuella väderförhållanden på din rutt – inklusive vägar som kan vara stängda. Det rekommenderas att du särskilt bekantar dig med aktuella förhållanden i nationalparkerna. Du kan alltid få information om nationalparkerna här: https://www.nps.gov/findapark/index.htm
- Highway 1, Kalifornien: Delar av Highway 1 i Kalifornien kan vara tillfälligt avstängda på grund av vägreparation. Även om en del av vägen mellan Monterey och Santa Barbara skulle vara avstängd kan du fortfarande uppleva stora delar av denna ikoniska kuststräcka. På en del av sträckan från Monterey måste du emellertid köra via Highway 101, där du kan vända vid Paso Robles mot Highway 1 (via Green Valley Rd. CA-46). Härifrån är det en bra idé att köra mot staden Lucia (dvs. norrut) och beundra de vackra vyerna över Stilla havet innan du fortsätter till Santa Barbara.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.