Bästa restid
Man kan besöka Uganda året runt. Landet ligger nära ekvatorn och dess höga läge över havet gör att temperaturen är rimligt stabil året runt.
Bergsvandringar och gorillasafarier är möjliga året runt, men dock mer utmanande i regnperioderna (september till november och mars till maj). Det finns dock ingen annan orsak till att undvika regnperioderna. Solen visar sig ofta och regnet faller för det mesta på nätterna och i de tidiga morgontimmarna.
Väderstatistik |
JAN
|
FEB
|
MAR
|
APR
|
MAJ
|
JUN
|
JUL
|
AUG
|
SEP
|
OKT
|
NOV
|
DEC
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dag temp.
|
27
|
27
|
27
|
26
|
26
|
25
|
25
|
25
|
26
|
26
|
26
|
26
|
Natt temp.
|
17
|
17
|
18
|
18
|
18
|
17
|
16
|
16
|
16
|
17
|
17
|
17
|
Nederbörd mm
|
89
|
72
|
160
|
198
|
206
|
93
|
61
|
69
|
110
|
117
|
141
|
112
|
Pass och visum
Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.
Svenska medborgare måste ha giltigt visum för att resa till Uganda.
Du ansöker om förhandsgodkännande för visum online här. Du ska skriva ut godkännandet och ta med det till Uganda. Observera att du får själva visumet först vid ankomsten till Uganda. Visum kostar 50 USD per person.
Det kan ta upp till sju dagar innan du får ditt förhandsgodkännande och vi rekommenderar att du söker i god tid. Har du inte hört något inom sju dagar rekommenderar vi att du kontaktar Ugandas ambassad, som också kan utfärda visum.
- Passet ska vara giltigt i 6 månader efter utresa från landet
- Det ska finnas tomma sidor för in- och utresestämplar i passet
- Det ska fyllas i in- och utresekort
Visum- och passregler kan ändras med kort varsel. Därför rekommenderar vi att du även kontrollerar reglerna på Utrikesdepartementets webbplats.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera att det finns krav måste kunna bevisa att du är vaccinerad mot gula febern vid inresa till Uganda. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i en utskriven version i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.
Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
I Uganda används USD som lokal valuta, men det går även att använda både euro och brittiska pund. Vi rekommenderar att du har små valörer av USD med dig (1–5 dollarsedlar) då detta är det mest gångbara på marknader, som dricks och liknande. Klicka här.
Dricks
I Uganda är det brukligt att ge guider, chaufförer och annan servicepersonal dricks. Därför förväntas dricks, men det är givetvis upp till dig hur mycket du vill ge.
Som en tumregel kan du utgå från följande:
- 15 USD per person till servicepersonalen på schimpans- och gorillautflykterna
- 20 USD per person till guiden på schimpans- och gorillautflykterna
- 5 USD per person till guiden på andra aktiviteter
- 10 USD per person om dagen till din chaufför
- 1–2 USD för varje bagageväska som du får hjälp med att bära in på hotellet
- 10 % på barer och restauranger (dock inte på hotell, där måltider ingår)
- 2 USD per dag till städpersonalen
Vi rekommenderar att du ger dricks till din guide/chaufför vid slutet av din resa, helst i ett förseglat kuvert.
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
De flesta hotell och lodger får elektricitet från egna generatorer, som normalt stängs av efter midnatt. Det är 240 volt och man använder kontakter med tre stift med ett annat format än våra – kom ihåg att ta med en adapter. Observera att det inte alltid finns tillräckligt med ström för att exempelvis använda en hårtork.
I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Vi rekommenderar att du packar dina saker i mjuka väskor när du ska på en safariresa. Det är lättare att packa safaribilarna med mjuka väskor än med resväskor. Hårda resväskor är särskilt svåra att få plats med i safaribilen. Undvik därför så långt som möjligt att använda resväskor med hårda kanter.
Vi rekommenderar också att du packar tunna och ljusa kläder till safariutflykterna och undviker klara färger. Ta med långbyxor och långärmade skjortor som skyddar mot mygg efter solnedgången och vid behov mot solen under dagarna. Undvik att gå barfota på kvällen på grund av mygg.
Kom ihåg en liten ficklampa och extra batterier då strömmen periodvis kan försvinna.
När du ska på gorillasafari i Uganda rekommenderar vi att du klär dig i flera lager, då temperaturen förändras under dagen. Dessutom är det en fördel med vattentäta vandringskängor som du kan ha på dig i många timmar och som tål klättring på branta sluttningar. Ett par vattentäta handskar och en lätt regnjacka som skyddar dina händer och armar mot vassa grenar kan med fördel också tas med.
Observera att all användning, import och produktion av plastpåsar för livsmedelsindustrin är förbjudet i Uganda. Därför rekommenderar vi att du inte använder plastpåsar när du packar ditt bagage. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat material än plast.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från ditt utrikesflyg. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.
Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.
Om du bär med dig handbagage synligt i plastpåsar vid ankomsten till Uganda kommer du bli ombedd att lämna ifrån dig dem. Det innefattar även plastpåsar från exempelvis taxfree.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka din flygresa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Du ska fylla i både in- och utreseformulär – kom ihåg pennan. Under punkten där du ska fylla i en adress i Uganda ska du ange namnet på det första hotellet/den första lodgen du ska övernatta på.
Tull:
När du har hämtat ditt bagage ska du passera tullen. Har du inget att förtulla kan du gå igenom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går igenom ”Declare”.
Kom ihåg att det är ditt eget ansvar att undersöka landets tullregler.
Ankomst
När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
På safarin åker du med fyrhjulsdrivna bilar. Alla bilar har möjlighet att öppna taket under safarin. Upp till sju personer får plats i en bil.
Gorillasafari
Bergsgorillorna är vilda djur som rör sig fritt omkring och därför kan det inte garanteras att du ser djuren den dagen du är ute. Sannolikheten för att se gorillorna är dock mycket stor.
Observera att Gorilla Permits (gorillalicens) inte kan ändras till andra datum än de ursprunliga. Du får inte heller någon återbetalning om du har otur och inte ser några gorillor.
Vid sjukdom är det inte tillåtet att åka på gorillasafari. Det är därför guiderna som har det sista ordet om en gäst är frisk nog att följa med på utflykten. Kostnader för gorillalicens, kost och logi återbetalas inte vid sjukdom.
Vi rekommenderar att du bokar i god tid före avresan för störst chans att få den gorillalicens som ska användas på gorillasafarin.
Din licens ingår i priset och gäller endast den dagen du ska på gorillasafari.
Åldersgränsen för gorillasafari är 15 år.
Du bör vara förberedd på att utflykten kan vara fysiskt krävande. Gorillasafarin tar mellan 1 och 9 timmar. Du beräknas tillbringa cirka 1 timme i sällskap med gorillorna.
Du bör ta med en liten ryggsäck med vatten, snacks, en extra uppsättning kläder, ditt pass och en ficklampa. Det är möjligt att hyra en bärare i början av safarin som kan bära din ryggsäck åt dig och hjälpa dig på de svåraste sträckorna av safarin.
I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.