Bästa restid
Singapore ligger på ekvatorn och har därför ett tropiskt klimat med varma temperaturer och hög luftfuktighet året runt. Man kan mer eller mindre förvänta sig regn året runt och det finns därför ingen fast regnperiod, utan i stället två monsunsäsonger.
Första monsunsäsongen pågår från november till mars och kommer från nordost, medan den andra monsunsäsongen pågår från juni till september och kommer från sydväst. Under framför allt den sydvästliga monsunsäsongen kan det tidigt på morgonen förekomma våldsamma åskoväder ledsagade av kraftiga vindstötar. Gemensamt för båda säsongerna är att regnet startar på morgonen och avtar under eftermiddagen.
Var dessutom uppmärksam på att Singapore kan drabbas av tropiska cykloner mellan juni och december.
Torrperioden, eller motsvarande, pågår från juni till augusti och juni är normalt den torraste månaden. Under denna period får du uppleva att luftfuktigheten inte alls är lika hög på grund av mindre regn, samtidigt som det är fler soltimmar och färre moln på himlen. Detta gäller även för vårmånaderna – i synnerhet februari.
Trots landets fuktiga klimat och stora regnmängder har landet lika många soltimmar som regntimmar och både väder- och vattentemperaturerna är stabila året runt.
Väderstatistik för Singapore: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temp. | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 29 |
Genomsnittlig min. temp. | 23 | 24 | 24 | 24 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 |
Nedbörd mm | 243 | 160 | 186 | 179 | 171 | 162 | 159 | 175 | 169 | 194 | 257 | 287 |
Genomsnittlig havtemperatur | 28 | 28 | 29 | 30 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Pass och visum
Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från dagen, då du lämnar Singapore.
Som svensk medborgare behöver du inget visum för vistelser i upp till 90 dagar.
Du kan läsa mer om visumreglerna till Singapore på utrikesministeriets hemsida.
Du ska fylla i en inreseblankett kallad SGAC (Singapore Arrival Card) 72 timmar innan du ankommer till Singapore. Inreseblanketten hittar du här. Inne på sidan ska du välja ”Foreign visitor” och därefter ”Individual submission”. När du har fyllt i dina personuppgifter mottar du din inreseblankett via e-post. Denna ska du skriva ut och visa upp vid ankomst till Singapore.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa våra rekommendationer.
Valuta, prisnivå och dricks
Valutan i Singapore heter Singapore dollar (SGD). Du hittar den aktuella kursen på Singapore dollar här.
Visa och Mastercard kan användas på hotell och restauranger samt i butiker, men inte på små lokala marknader. På många platser i Singapore finns det uttagsautomater, där du kan ta ut kontanter.
Prisnivå:
Få en idé om prisnivån i Singapore här.
Dricks:
Man ger inte dricks i Singapore. Det ses närmast som en förolämpning att göra det. Istället läggs det normalt på en serviceavgift på notan och därför rekommenderas det inte att lägga till något extra.
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.
Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.
Elektricitet:
Singapore använder 230 volt och deras kontakter är platta med tre stift. Vi rekommenderar alltid att ta med en adapter.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
Våra resor till Singapore är individuella resor, men transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.