TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Mombasa

Praktisk information om Mombasa
Praktisk information om Mombasa

Praktisk information om Mombasa

KLIMAT

Bästa restid

Eftersom Mombasa är en kuststad karaktäriseras den av ett platt landskap. Staden Mombasa ligger centralt på Mombasa Island, som sträcker sig hela vägen in till fastlandet. De två bukterna, Port Reitz i söder och Tudor Creek i norr skiljer ön från fastlandet.

Både Mombasa och Diani Beach, söder om Mombasa, har ett varmt, tropiskt klimat och mängden nederbörd beror på årstiden. De regnigaste månaderna är april och maj, medan det i januari och februari regnar minimalt.

Väderstatistik
JAN
FEB
MAR
APR
MAI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DES
Nederbörd (mm)
34
14
56
154
236
88
72
68
67
103
105
76
Nederbörd dagar
3
1
5
10
14
10
10
8
9
9
8
7
Dagtemp.
33
34
34
33
31
29
29
29
30
31
32
33
Nattemp.
22
23
23
23
22
20
19
19
20
21
22
22
Solskenstimmar
270
255
270
225
205
207
211
245
246
273
264
260
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter inresa i Kenya och måste innehålla minst en tom sida.

Det krävs inget visum vid resor till Kenya.

Du måste dock ansöka om ett elektroniskt godkännande (eTA) för att få tillstånd att resa till Kenya. Ansök om detta här: https://www.etakenya.go.ke/.

Priset för eTA är 35 USD och betalas med kreditkort.

Alla resande ska ansöka om eTA, även barn. Om ni reser som en familj med barn under 18 år kan det vara en fördel att ansöka om eTA som familj eftersom ni då bara behöver fylla i en eTA för hela familjen.

Du måste ansöka senast tre dagar före avresa och kan ansöka tidigast tre månader före avresa. Räkna med att det tar cirka tre arbetsdagar innan du får ett svar på din ansökan.

Följande information är obligatorisk för att ansöka om eTA:

  • Giltigt pass
  • Passfoto eller selfie i stil med passfoto
  • Kontaktuppgifter
  • Reseuppgifter: flightnummer, resedatum och resplan
  • Intyg om vaccination mot gula febern, om nödvändigt
  • Kreditkort

Du mottar godkännandet via e-post och ska skriva ut och ta med det och visa upp det tillsammans med ditt pass vid ankomsten till Kenya.

Har du problem eller frågor om eTA hänvisar vi till denna e-postadress: support@etakenya.go.ke eller till Kenyas ambassad i Stockholm.

Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.

Har du beställt en resa till Kenya med solsemester på Zanzibar (Tanzania), ska du som svensk medborgare ha visum till Tanzania. Vi hänvisar till vår sida med praktisk information om Tanzania för detaljer om hur du ansöker om visum till Tanzania.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där  gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Den lokala valutan i Kenya heter kenyansk shilling (KES), klicka här.

Vi rekommenderar att du växlar till shilling på flygplatsen eller tar ut kontanter i en uttagsautomat när du anländer till Kenya.

Det är också möjligt att betala med amerikanska dollar (vanligast), euro och brittiska pund i Kenya. Säkerställ att dina dollarsedlar är nya (daterade efter 2009) och att de är ”fina” (inte alltför skrynkliga). Annars riskerar du att de avvisas av butiken/hotellet.

Se till att ha med dig ett mindre belopp (1–5 dollarssedlar) i kontanter. Du kan också hämta ut pengar med Visa och Mastercard i uttagsautomaterna samt betala med korten på vissa platser.

 

Dricks

I Kenya är det brukligt att ge guider, servitörer och annan servicepersonal dricks.
Därför förväntas dricks, men det är givetvis upp till dig hur mycket du vill ge.
Lämna dricks personligen och ha alltid lite kontanter i fickan.

Som en tumregel kan du utgå från följande:

  • 10–15 USD per person och dag till guiden
  • 2 USD för bagage som dörrvakten bär åt dig
  • 10 % på barer och restauranger
  • 2 USD per dag till städpersonalen

Vi rekommenderar att du ger dricks till din guide/chaufför vid slutet av din resa, helst i ett förseglat kuvert.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Det är 240 volt och man använder kontakter med tre stift med ett annat format än våra – kom ihåg att ta med en adapter.

I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.

 

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Vi rekommenderar att du packar dina saker i mjuka väskor när du ska på en safariresa. Det är lättare att packa safaribilarna med mjuka väskor än med resväskor. Hårda resväskor är särskilt svåra att få plats med i safaribilen. Undvik därför så långt som möjligt att använda resväskor med hårda kanter.

Kom gärna ihåg långbyxor och tunna blusar med långa, lösa ärmar som skydd mot eventuella mygg på kvällen.

De flesta rum har myggnät eller sprayas med myggspray vid solnedgången, men det är en bra idé att även ta med myggspray och klådstillande kräm hemifrån.

Observera att all användning, import och produktion av plastpåsar för livsmedelsindustrin är förbjudet i Mombasa. Därför rekommenderar vi att du inte använder plastpåsar när du packar ditt bagage. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat material än plast.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från ditt utrikesflyg. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.

Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.

Om du till exempel bär med dig handbagage synligt i plastpåsar vid ankomsten till Kenya kommer du bli ombedd att lämna ifrån dig dem. Det innefattar även plastpåsar från till exempel Taxfree.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka din flygresa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

Om Mombasa är ditt första resmål i Kenya ska du fylla i in- och utreseformulär – kom ihåg pennan. Under punkten där du ska fylla i en adress i Mombasa ska du ange namnet på det första hotellet/den första lodgen du ska övernatta på.

Innan du lämnar flygplatsen ska allt bagage skannas – även handbagaget. Detta är en helt normal procedur i Mombasa.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Afrika
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14