TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Mexiko

Praktisk information om Mexiko
Praktisk information om Mexiko

Praktisk information om Mexiko

KLIMAT

Bästa tiden att resa

Man kan besöka Mexiko året runt. Du ska dock vara uppmärksam på att det kan förekomma tropiska stormar från juli till oktober längs den karibiska kusten.

I låglandet och vid kusterna finns ett behagligt, tropiskt klimat med ljumma kvällar.

Höglandet har ett subtropiskt klimat med varma dagar och kyliga nätter, speciellt under vintern.

Vid kusten är det härligt varmt hela året.

Regnperioden sträcker sig från maj till oktober. Denna årstid är också den varmaste i Mexiko. Nederbörden faller oftast som kraftiga skurar sent på eftermiddagen och du kan därför även planera en resa till Mexiko under denna säsong.

Torrperioden pågår under perioden november till april, då det är torrt och behagligt varmt. December till februari är dock de kyligaste månaderna i hela landet och kvällar och nätter i inlandet kan bli kalla.

Mexikos karibiska kust (tillsammans med USA och andra karibiska öar) drabbas periodvis varje år av stora mängder sargassotång. De lokala myndigheterna har anlitat arbetare som tar bort tången varje dag, men de hinner inte alltid med. Tången förekommer primärt i perioden mellan april och september, men kan variera från år till år och från område till område.

Väderstatistik för Cancún, Playa del Carmel & Tulum: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 25 26 27 28 29 29 30 30 29 28 27 26
Genomsnittlig min. temperatur 22 23 24 24 26 26 27 27 26 25 24 23
Nederbörd i mm 76 41 33 32 80 165 73 96 173 189 97 71
Genomsnittlig havstemperatur 26 26 26 27 28 28 29 29 29 29 28 27

 

Väderstatistik för Isla Holbox: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 26 28 29 31 32 31 32 32 31 29 28 27
Genomsnittlig min. temperatur 21 22 22 23 25 25 26 26 25 25 23 22
Nederbörd i mm 39 26 24 25 43 84 54 69 115 115 54 40
Genomsnittlig havstemperatur 24 24 25 25 26 27 28 28 28 28 26 25

 

Väderstatistik för Merida: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 29 31 33 35 36 34 34 34 33 31 29 29
Genomsnittlig min. temperatur 19 20 21 23 24 25 24 25 24 23 21 20
Nederbörd i mm 23 17 16 26 53 123 89 102 141 85 33 26

 

Väderstatistik för Mexico City: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 20 23 24 26 25 23 22 22 21 21 20 20
Genomsnittlig min. temperatur 7 9 10 12 12 13 12 13 12 11 9 8
Nederbörd i mm 26 23 32 53 83 159 171 156 116 108 37 17

 

Väderstatistik för Oaxaca: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 22 25 26 28 26 23 23 23 22 22 22 22
Genomsnittlig min. temperatur 9 10 11 13 14 14 13 14 14 13 11 10
Nederbörd i mm 3 6 18 34 75 171 111 126 164 76 10 4

 

Väderstatistik för Palenque: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 25 27 30 31 33 33 31 31 29 28 26 26
Genomsnittlig min. temperatur 17 18 19 21 23 22 22 22 22 21 19 18
Nederbörd i mm 112 67 60 63 92 224 132 175 236 200 137 101

 

Väderstatistik för San Cristobal de Las Casas: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 19 20 22 23 21 20 20 20 20 19 19 19
Genomsnittlig min. temperatur 9 9 10 11 12 13 12 12 12 12 10 9
Nederbörd i mm 16 11 21 57 223 495 302 360 437 235 62 22

 

Väderstatistik för Valladolid/Chichen Itza: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 28 30 32 34 34 33 34 34 32 31 29 29
Genomsnittlig min. temperatur 19 20 21 22 24 24 24 24 24 23 21 20
Nederbörd i mm 26 19 22 30 61 128 96 109 150 102 40 28
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa

Som svensk medborgare behöver du inget visum till Mexiko för vistelser kortare än 180 dagar.

OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.

Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.

 

Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.

Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:

  • Kuba från 12 januari 2021
  • Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011

Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.

Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00

 

Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i 5 år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.

 

Särskilda villkor när du ska korsa gränsen mellan Mexiko och Guatemala

När du ska korsa gränsen från Mexiko till Guatemala ska du ha fyllt i och skrivit ut ett utresedokument från Mexiko (FMMD). Webbplatsen där du fyller i detta dokument är tillgängligt först efter registrerad inresa i Mexiko. Du kan alltså inte fylla i dokumentet hemifrån. När du får dina vouchers från oss medföljer även en länk till hemsidan samt en vägledning till hur man fyller i FMMD-dokumentet.
Vi rekommenderar att du fyller i, laddar ner och skriver ut dokumentet på ditt hotell i San Cristóbal de las Casas. Skulle du ändå ha frågor och behov av hjälp med detta kan du kontakta vår samarbetspartner i Mexiko via WhatsApp (rekommenderas) eller på deras telefonnummer.
FMMD-dokumentet ska lämnas in vid gränsen när du lämnar Mexiko.

För att komma in i Guatemala ska du fyll i ännu ett formulär. Detta formulär får du vid gränsen och fyller i det där. Du lämnar in framsidan av formuläret och sparar baksidan på en säker plats, då den ska lämnas in när du reser ut ur Guatemala igen. I dagsläget kostar det inget att resa in i och ut ur Guatemala, men detta kan ändras med kort varsel.

Du behöver inte fylla i några papper för att resa in i Mexiko igen, utan får bara en stämpel i ditt pass. Om din resterande vistelse i Mexiko är på mer än sju dagar ska du betala en avgift på cirka 680 MXN. Beloppet betalas kontant i MXN eller USD. Denna avgift kan ändras med kort varsel.

 

Särskilda villkor när du ska korsa gränsen från Mexiko till Guatemala och återvända till Mexiko via Belize

När du ska korsa gränsen från Mexiko till Guatemala ska du ha fyllt i och skrivit ut ett utresedokument från Mexiko (FMMD). Webbplatsen där du fyller i detta dokument är tillgängligt först efter registrerad inresa i Mexiko. Du kan alltså inte fylla i dokumentet hemifrån. När du får dina vouchers från oss medföljer även en länk till hemsidan samt en vägledning till hur man fyller i FMMD-dokumentet.
Vi rekommenderar att du fyller i, laddar ner och skriver ut dokumentet på ditt hotell i San Cristóbal de las Casas. Skulle du ändå ha frågor och behov av hjälp med detta kan du kontakta vår samarbetspartner i Mexiko via WhatsApp (rekommenderas) eller på deras telefonnummer.
FMMD-dokumentet ska lämnas in vid gränsen när du lämnar Mexiko.

För att komma in i Guatemala ska du fyll i ännu ett formulär. Detta formulär får du vid gränsen och fyller i det där. Du lämnar in framsidan av formuläret och sparar baksidan på en säker plats, då den ska lämnas in när du reser ut ur Guatemala igen. I dagsläget kostar det inget att resa in i och ut ur Guatemala, men detta kan ändras med kort varsel.

När du ska återvända till Mexiko via Belize ska du fylla i ett transitdokument vid gränsen mellan Guatemala och Belize. Detta formulär får du vid gränsen och fyller i det där. Du lämnar in framsidan av formuläret och sparar baksidan på en säker plats, då den ska lämnas in när du reser ut ur Beliz igen. Du ska också betala en avgift på cirka 33 BZD (belizisk dollar), när du lämnar Belize. Beloppet betalas kontant i BZD eller USD. Denna avgift kan ändras med kort varsel.

Du behöver inte fylla i några papper för att resa in i Mexiko igen, utan får bara en stämpel i ditt pass. Om din resterande vistelse i Mexiko är på mer än sju dagar ska du betala en avgift på cirka 680 MXN. Beloppet betalas kontant i MXN eller USD. Denna avgift kan ändras med kort varsel.

Om du anländer till Guatemala med flyg, måste du ha fyllt i ett anmälningsformulär online i förväg. Du hittar länken till formuläret under vår praktiska information för Guatemala – Pass och visum.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Turistskatt:
I staten Quintana Roo, där bland annat strandresmålen Playa del Carmen och Tulum ligger, har man infört en obligatorisk turistskatt på cirka 260 MXN (15 USD), som ska betalas av alla turister från 15 år och uppåt. Det kan antingen göras online via webbplatsen www.visitax.gob.mx/sitio/ (med kreditkort) eller på flygplatsen i Mexiko (med kreditkort eller kontanter) innan hemresan påbörjas. Du får ett kvitto i form av en QR-kod som du eventuellt måste visa upp på flygplatsen, men betalningen framgår även av ditt passnummer så du behöver inte alltid visa upp kvittot.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

 

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Mexikos valuta heter peso (MXN). Du hittar den aktuella kursen för MXN här.

Det rekommenderas att du tar med amerikanska dollar (USD) i kontanter, som du vid ankomst kan växla på ett officiellt växlingskontor. Uttagsautomater (ATM) finns nästan överallt. De vanligaste kreditkorten kan användas på hotell, många restauranger och butiker. Ska du längre ut på landet kan det dock vara svårt att använda kreditkort.

Få en idé om prisnivån i landet här.

Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge. Om du vill ge dricks så ge pengarna personligen, och var gärna beredd med småsedlar eller mynt.

Guiden nedan är bara en vägledning.

  • Restauranger och barer: 10-15 % av notan
  • Guide: 80-100 pesos per person och utflykt
  • Chaufför: 60-80 pesos per person och utflykt
  • Städpersonal: 10 pesos per rum och natt
  • Piccolor: 5 pesos per resväska

På barer och restauranger kan kvitton även innehålla ett tillägg för extra tjänster som bordsdukning (”cubierto”) eller livemusik.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Observera att det inte är överallt som wifi erbjuds.

 

Elektricitet:

Mexiko har 110 volt. Kontakterna har två “platta” stift. Därför är det viktigt att ta med en adapter.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

 

Rökpolicy:
Sedan januari 2023 har Mexiko infört rökningsförbud på alle offentliga platser, härunder parker, stränder, hotell och restauranger. Förbudet omfattar både traditionella cigaretter och e-cigaretter.

Dessutom är det inte tillåtet att ta med e-cigaretter, e-vätska, vattenpipa och liknande till Mexiko.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Hotellskatt i Tulum:

Om din resa avslutas i Tulum ska du vara medveten om att det debiteras en obligatorisk hotellskatt på cirka 195-430 MXN (10-22 USD) per rum och natt. Beloppet betalas lokalt till hotellet.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Latinamerika
Tom Søndergaard

Tom är vår Latinamerika-specialist. Han har sedan mitten av 90-talet rest otaliga gånger till Latinamerika och nu hjälper han andra med att få komma iväg på sin drömresa.  

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14