Bästa restid
Östaten Mauritius ligger i den sydvästra delen av Indiska oceanen. Ön har ett tropiskt klimat med värme, sol och blå himmel nästan hela året runt.
Läget på det södra halvklotet innebär att Mauritius två säsonger, sommar och vinter, ligger motsatt till det vi är vana vid i Europa. Det är minimala skillnader mellan de två säsongerna och Mauritius är därför ett perfekt solsemesterresmål året runt.
Sommaren på Mauritius varar mellan november och april.
Under dessa månader upplever du årets varmaste temperaturer, men även dem med mest regn och högst luftfuktighet. Nederbörden faller huvudsakligen i regnbyar eller åskväder i ett par timmar.
Denna säsong är särskilt perfekt för solbad, snorkling och dykning mellan oktober och december, då sikten i havet är bäst under dessa månader.
Mellan januari och mars finns en ökad risk för att Mauritius drabbas av kraftiga stormar eller cykloner, och det kan regna mer i denna period än annars. Statistiskt sett har cykloner bara sitt centrum över Mauritius vart femte år.
Vintern på Mauritius varar mellan maj och oktober.
Perioden är torrare än sommarperioden och temperaturen är mer behaglig. Med sin behagliga luftfuktighet är vintern perfekt för utomhusaktiviteter, samtidigt som det fortfarande är tillräckligt varmt för att sola och njuta av de vackra sandstränderna.
I juli och augusti kan de östra och sydvästra delarna av Mauritius påverkas av de sydöstliga passadvindarna.
Väderstatistik för Mauritius: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 29 | 29 | 29 | 28 | 26 | 25 | 24 | 24 | 25 | 26 | 27 | 29 |
Genomsnittlig min. temperatur | 22 | 22 | 22 | 21 | 19 | 17 | 16 | 16 | 17 | 18 | 19 | 21 |
Nederbörd mm | 227 | 240 | 158 | 129 | 67 | 60 | 53 | 51 | 39 | 38 | 58 | 171 |
Genomsnittlig havstemperatur | 27 | 28 | 27 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 23 | 24 | 25 | 27 |
Pass och visum
Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.
Som svensk medborgare kan du vistas på Mauritius utan visum i upp till 90 dagar.
Vid inresa till Mauritius ska ditt pass vara giltigt i 6 månader efter hemresan.
Dessutom ska du ha en returbiljett hem eller en biljett vidare till ett annat land.
Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.
Du ska fylla i en inreseblankett innan du ankommer till Mauritius. Inreseblanketten hittar du här: https://safemauritius.govmu.org/. Denna ska du skriva ut och visa upp vid ankomst till Mauritius.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi råder dig att kontakta en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – Särskilt om du reser hit via ett annat afrikanskt land.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring kan du få all information du behöver.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.
Valuta, prisnivå och dricks
Den lokala valutan i Mauritius heter mauritisk rupie (MUR), klicka här.
De flesta platser accepterar Visa, Mastercard och Diners. Du kan växla till MUR på flygplatsen, banker och hotell eller ta ut kontanter i uttagsautomater.
I allmänhet inkluderas en avgift på 10 procent i priset på restauranger och hotell. Därför förväntas man normalt inte ge dricks i Mauritius. Om du under din vistelse har fått ett extra bra bemötande och vill visa uppskattning för det går det bra att ge dricks.
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.
Rökpolicy
Mauritius har en sträng rökpolicy och det är förbjudet att röka på alla offentliga platser.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, flygbiljetter, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
De flesta restauranger och matställen i Mauritius har regler om kläder.
Kom därför ihåg att ta med fina sommarkläder till kvällarna. Långbyxor för män. Det är normalt inte tillåtet med strandsandaler och badkläder på restaurangerna.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från ditt utrikesflyg. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.
Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.
Om du flyger via O.R. Tambo flygplats i Johannesburg ska du vara uppmärksam på att incheckat bagage måste ha minst en flat sida och inte får ha några långa lösa remmar (t.ex. en ryggsäck). Om du reser med exempelvis en rund sportväska eller en ryggsäck med långa remmar måste du använda en bagageinplastningstjänst på flygplatsen innan du får checka in ditt bagage.
Om du ska flyga via Johannesburg ska du vara uppmärksam på att du ibland i Johannesburg själv måste hämta ditt bagage på bagagebandet, själv gå igenom tullen med det och lämna in det igen vid incheckningsdisken. Kontrollera när du kommer till incheckningen om detta är fallet eller om ditt bagage skickas ända till din slutdestination.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
På Mauritius flygplats ska du vända dig till disk 7 för din transfer till hotellet.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.