Bästa tiden att resa
Kuba är ett resmål som kan besökas hela året.
Kuba har två säsonger:
Torrperioden (la seca) som sträcker sig från slutet av november till och med april.
Regnperioden (la lluvia) som inträffar under perioden maj till oktober. Regnet faller i regel som intensivt skyfall sent på eftermiddagen så du kan även besöka landet under denna period.
Orkaner som är vanliga i Karibien, når ibland även Kuba. De mest utsatta månaderna är augusti – oktober.
Kubas högsäsong för besök är december-februari samt juli månad. Om du planerar att resa under denna period, rekommenderar vi att du bokar i god tid.
Väderstatistik för Havanna: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Dagstemp. | 26 | 26 | 28 | 29 | 30 | 31 | 31 | 32 | 31 | 29 | 28 | 27 |
Nattemp. | 19 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 24 | 24 | 23 | 21 | 20 |
Nederbörd mm | 64 | 69 | 46 | 54 | 98 | 182 | 106 | 100 | 144 | 181 | 88 | 58 |
Väderstatistik för Varadero: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Dagstemp. | 26 | 27 | 29 | 30 | 31 | 32 | 32 | 32 | 32 | 30 | 28 | 27 |
Nattemp. | 15 | 15 | 17 | 18 | 20 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 18 | 16 |
Nederbörd mm | 39 | 37 | 50 | 72 | 166 | 212 | 155 | 165 | 178 | 172 | 63 | 36 |
Väderstatistik för Santiago de Cuba: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Dagstemp. | 29 | 29 | 30 | 30 | 31 | 31 | 32 | 33 | 32 | 31 | 30 | 29 |
Nattemp. | 18 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 19 |
Nederbörd mm | 39 | 39 | 50 | 97 | 206 | 153 | 115 | 138 | 164 | 191 | 87 | 39 |
Pass och visum
Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa.
Som svensk medborgare måste du ha visum för att resa in i Kuba.
På Kuba använder de pappersvisum, och det är nu också möjligt att ansöka om ett e-visum.
Du kan ansöka om ett e-visum online här.
Det kan ta upp till 72 timmar att få din visumansökan godkänd. När den har godkänts, får du ett e-postmeddelande med en 10-siffrig kod. Du behöver denna kod när du fyller i D’Viajeros hälso- och tullformulär, som beskrivs i nästa avsnitt under ”resedokument”.
Observera att pappersvisum som redan har utfärdats endast är giltiga till den 31 december 2024. Från och med den 1 januari 2025 kommer endast e-visum att accepteras vid ankomst till Kuba.
OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.
Observera att om du har rest till Kuba efter den 1 januari 2021 och har planer på att resa till USA, så måste du ansöka om amerikanskt visum vid den amerikanska ambassaden (du kan inte längre ansöka via ESTA-programmet).
Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.
Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i fem (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
Dagen efter ankomsten till Kuba hålls ett litet informationsmöte på ditt övernattningsställe, där din resa och praktiska information gås igenom.
Hälso- och tullformulär:
Före ankomsten till Kuba ska du fylla i ett hälso- och tullformulär online. Detta kan du göra från 48 timmar före avresa till Kuba. Följ denna länk: https://www.dviajeros.mitrans.gob.cu/inicio.
Om du själv har ansökt om ett e-visum, måste du komma ihåg att ange visumkoden i det angivna fältet. Ditt namn och passnummer visas sedan på reseformuläret.
När du fyllt i formuläret får du via e-post skickat en PDF-fil med en QR-kod som ska tas med på din resa och visas upp vid ankomsten till Kuba. Vi rekommenderar att du även tar med dig en fysisk utskrift av den.
Guide för att fylla i formuläret
Steg 1: Här ska du fylla i dina personuppgifter.
Steg 2: Här ska du fylla i ankomstuppgifter inkl. flyg- och platsnummer, därför rekommenderar vi att du fyller i detta formulär efter att du har checkat in hemifrån. Flygplatsen i Havanna heter: A.I. José Martí (La Habana/HAV). Institution – ska inte fyllas i.
Steg 3: Här ska du fylla i uppgifter om var du ska bo, Provins: La Habana, Kommun: Habana Vieja, Övernattningsställe: Room for rent, Adress: (Kan finnas på din bekräftelse som skickats från TourCompass).
Steg 4: Här ska du fylla i om du har något att deklarera.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Den kubanska regeringen kräver att alla resenärer till Kuba har en reseförsäkring. Reseförsäkringen ska köpas hemifrån före avresa och ska täcka kostnader för medicinsk behandling och läkemedel m.m.
Vid ankomsten till Kuba ska resande kunna visa upp ett intyg eller försäkringsbevis där försäkringsvillkoren framgår. Reseförsäkringen ska gälla för hela vistelsen i Kuba.
Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd. På vår sida om försäkring kan du få all information du behöver.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.
Valuta, prisnivå och dricks
Valutasituationen i Kuba är komplicerad och det är viktigt att du läser nedanstående information noga före avresa så att du är väl förberedd.
På TourCompass rekommenderar vi att du tar med kontanter i USD, EUR eller GBP som täcker din förbrukning under hela resan.
Kubas valuta heter peso (CUP).
Du kan inte växla till pesos (CUP) förrän du kommer till Kuba. Du kan växla pengar på flygplatsen vid ankomst, på ett växelkontor (kallat cadeca) eller i en bank. Vi rekommenderar att du växlar in högst 100 EUR till kubanska pesos eftersom det bara är på lokala marknader eller stormarknader som du har användning för dem.
Du får inte ta med dig kubanska pesos ut ur landet. Vi rekommenderar därför att du använder alla dina pesos medan du är i Kuba. Om du har pesos kvar ska du växla in dem innan du reser hem. Det finns ett växelkontor på flygplatsen. Växelkursen är inte så bra och de har inte alltid tillräckligt med utländsk valuta i lager för att kunna växla.
Väljer du att ta ut pengar på ett växelkontor, i en bank eller i en uttagsautomat tillkommer en betydande växelavgift, som inte är till resenärens fördel. Du kan bara ta ut pesos (CUP). Du måste visa upp ditt pass om du tar ut pengar på ett växelkontor eller en bank.
Observera att växelkursen kan variera om du tar ut pengar på ett växelkontor, i en bank eller i en uttagsautomat, eller om du betalar med kreditkort. I dagsläget får du en mycket dålig kurs om du tar ut pengar i en uttagsautomat eller betalar med kreditkort.
Den kubanska peson är svag och du lär märka att det kan vara stor skillnad på den officiella växelkursen och den växelkurs som bland annat erbjuds på övernattningsställen och restauranger. Därför tar de flesta privatägda verksamheter, som casa particulares, hotell och restauranger, bara emot utländsk valuta (EUR, USD eller GBP) i kontanter (inga pesos eller kreditkort).
Möjligheten att använda kreditkort är mycket begränsad. Några statsägda verksamheter kan kräva att du betalar med kreditkort, till exempel biluthyrningsföretag och på bensinstationer.
Observera att dina kreditkort INTE ska vara utställda av en amerikansk bank, för då avvisas de.
Vi rekommenderar att du använder ditt kreditkort så lite som möjligt på grund av den dåliga växelkursen.
På TourCompass rekommenderar vi därför att du tar med dig kontanter i EUR, USD eller GBP som täcker din förbrukning under hela din resa i Kuba, då det är mest fördelaktigt för dig.
Vi rekommenderar att du förvarar extra kontakter i värdeskåpet på ditt hotell eller casa particular och aldrig går runt med mycket pengar på dig.
När du tar med EUR, USD eller GBP i kontanter ska det vara i små valörer (sedlar, inga mynt).
På vårt välkomstmöte i Havanna kommer vår lokala samarbetspartner att ge dig den mest aktuella informationen om valutan i Kuba.
Få en idé om prisnivån i landet här.
Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge.
Guiden nedan är en vägledning:
- Casa Particulares: ca 4 EUR per natt
- Guide: 2 till 5 EUR per person och dag
- Chaufför: 1 till 2 EUR per person och dag
- Städpersonal: 1 EUR per person per dag
- Piccolo: 1 EUR per bagage.
- Servitör: 10 % av notan. På All inclusive ger man 1 EUR per person och dag.
- Taxi: 1 EUR eller avrunda beloppet uppåt på kortare turer. Ge mer om taxichauffören har kört en längre resa.
Dricksen i vår guide ovan anges i EUR, men dricks kan även betalas i den lokala valutan på resmålet (CUP).
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.
Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt mobilabonnemang, rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Wifi är fortfarande inte lika utbrett som här hemma och förbindelsen kan också vara mycket långsam. Inte alla casa particulares erbjuder wifi.
Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Kuba.
Vår lokala partner på Kuba kan hjälpa dig att skaffa ett kubanskt SIM-kort, som inkluderar 6 GB data, 100 minuters lokal samtalstid och 100 lokala sms. Detta SIM-kort kan du beställa och betala kontakt på välkomstmötet i Havanna (cirka 50 USD/EUR). Vår partner ordnar SIM-kortet till dig och hjälper till att installera det på din mobil (passinformation krävs). Har du hyrt bil på Kuba rekommenderar vi att du alltid köper till detta SIM-kort så att du enkelt kan få tag på vår partner eller biluthyrningskontoret, om det uppstår frågor medan du är ute på landsvägarna.
Elektricitet:
Kuba har inte standardiserad strömförsörjning och kan ha både 110 och 220 volt i uttaget. Kontakterna är av amerikansk modell med två “platta” stift. Därför är det viktigt att ta med en adapter.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Observera att på Kuba är möjligheterna att köpa saker som är vanliga här hemma begränsade, det gäller exempelvis toalettartiklar, solkräm, läkemedel m.m. Därför bör du ta med dig sådant som du anser nödvändigt hemifrån.
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygplatsens webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Du reser runt i Kuba i både minibussar och vanliga bussar.
Bussarna i Kuba har en begränsning på 20 kg bagage per person. Väger ditt bagage mer tillkommer det en avgift, som betalas lokalt.
Observera att ditt bagage får vara fördelat på en resväska och en ryggsäck som handbagage (det är inte tillåtet att ta med en kabinväska på hjul som handbagage i minibussarna).
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Casa Particulares:
Casa particulares, eller casas är en privat form av boende där du sover hemma hos en kubansk familj. De kan bäst liknas vid ett bed and breakfast.
Läs mer om att bo på casa particulares här.
Restyp och transport
I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.