TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 16 | Se öppettider

Praktisk information om Kilimanjaro

Här får du svar på de vanligast förekommande frågorna om Kilimanjaro. Få till exempel mer information om väder, visum och packlista.

Praktisk information om Kilimanjaro
Praktisk information om Kilimanjaro

Praktisk information om Kilimanjaro

Här får du svar på de vanligast förekommande frågorna om Kilimanjaro. Få till exempel mer information om väder, visum och packlista.

KLIMAT

Bästa restid

Vädret på Kilimanjaro är normalt pålitligt, vilket också gör att berget kan bestigas året runt.

Januari till mars
Detta är riktigt fina månader med milda temperaturer och nästan inga moln på himlen på morgonen och utöver eftermiddagen. Det kan dock komma någon regnskur eller lite snö på toppen under dagens gång.

Slutet av mars till mitten av maj
Detta är den egentliga regnperioden. För de som bestiger Kilimanjaro innebär det en sämre sikt på grund av tunga moln samtidigt som det kan förekomma kraftigt regnväder på låg höjd och snö på toppen.

Juni, juli och augusti
Detta kan vara några kalla månader, men sikten är som regel riktigt bra.

September och oktober
Här stiger temperaturen, men det gör att det ofta är ett bälte av dimma på låg höjd. Dimman försvinner dock när man rör sig högre upp mot toppen.

November och december
Dessa månader är det normalt perfekt sikt på natten och under morgontimmarna samtidigt som det förekommer korta regnskurar i loppet av dagen. Åskväder är också normalt i denna period.

Väderstatistik för staden Moshi som ligger vid foten av Kilimanjaro. Moshi ligger 915 meter över havsytan.

Måned Lägsta temp. (C) Högsta temp. (C) Genommsnittstemperatur (C) Luftfuktighet % Nederbörd i mm
JAN 18 33 25,5 58 36
FEB 18 33 25,5 57 51
MAR 19 32 25,5 63 119
APR 19 29 24 73 350
MAJ 18 26 22 77 236
JUN 16 25 20,5 72 38
JUL 15 25 20 69 25
AUG 15 26 20,5 66 18
SEP 15 28 21,5 61 15
OKT 16 31 23,5 57 25
NOV 18 31 24,5 57 63
DEC 18 32 25 60 53

För gäster som överväger att bestiga Kilimanjaro är det en bra idé att ta hänsyn till fullmånen. Det är en unik och fantastisk upplevelse att klättra till Afrikas topp i månens sken utan att använda pannlampa. KALENDER FÖR FULLMÅNE.

Vegetationszoner
När du bestiger Kilimanjaro upplever du årets fyra årstider och kommer igenom fem olika vegetationszoner. Temperaturen under bestigningen varierar allt efter vilken växtzon man är i.
Första växtzonen, som består av odlad lantbruksjord, bebodda områden och öppna grässlätter, har en genomsnittstemperatur på 21-27 grader och desto högre man kommer upp faller temperaturen och vegetationen i takt med höjden. Vid toppen, Uhuru Peak, kommer temperaturerna oftast variera från -18 till -26 grader.

Fördjupning av de olika vegetationszonerna som du kommer igenom:
Zon 1
(800m – 1800m)
Här hittar du ett odlat lantbruksområde som också är det området på berget som har mest nederbörd årligen. Det mesta av landbruksjorden här används till kaffeplantage och bland det bästa kaffet i Afrika kommer från just detta område.
Zon 2
(1800m – 2800m)
Detta är skogsområdet på Kilimanjaro. En bedårande djungel som garanterat kommer att göra intryck på dig. Du kommer bl.a. att se några av de högsta träd du någonsin har sett.
Zon 3
(2800m – 4000m)
Detta är området med ljung, vilt gräs och ett klippigt underlag. Här kommer du kunna uppleva moln i din egen längdnivå. Temperaturen kan nå upp till över 40 grader celsius på dagen och därefter falla till 0 grader celsius på natten.
Zon 4
(4000m – 5000m)
Detta är Kilimanjaros höglandsöken. Ett väldigt dramatiskt och spektakulärt landskap med vulkanstenar, både stora och små. Det bevittnar tydligt den vulkanska aktiviteten som har varit här en gång i tiden. Här kan temperaturen också nå +40 grader celsius och fryspunkten på en och samma dag.
Zon 5
(5000m – 5895m)
Detta är bergets topp. Snö, is, minusgrader och stora glaciärer kategoriserar denna del av berget och det är verkligen en bedrivande upplevelse – och sedan ska du samtidigt komma ihåg att du är på toppen av Afrika.
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA

Pass och visum

Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.

Svenska medborgare måste ha giltigt visum för att resa till Tanzania. Visumansökan ska fyllas i online här

Innan du går igång med själva visumansökan rekommenderar vi att du noggrant går igenom ansökningsguiden steg för steg. Du hittar guiden här.

När du påbörjar din visumansökan ska du ha följande saker redo:

  • Ditt pass
  • Ett digitalt passfoto på högst 300 kb som ska vara i antingen jpeg- eller png-format
  • En kopia av ditt pass på högst 300 kb som ska vara i antingen jpeg- eller png-format
  • En kopia av din resplan

Du ska ansöka om ett ”ordinary visa (single entry visa)”.

Passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter utresa från Tanzania och det ska finnas två tomma sidor för in- och utresestämplar i det.

Räkna med att det kan ta upp till 14 dagar att få ditt visum godkänt. Vi rekommenderar att du kontrollerar status på din ansökan på webbplatsen ovan eftersom du inte alltid får ett e-postmeddelande om att ditt visum har godkänts. När ditt visum är godkänt skriver du ut det och tar med det till Tanzania.

Det är också möjligt att ansöka om visum när du kommer till Tanzania, men vi rekommenderar att du ansöker om det hemifrån för att spara tid på flygplatsen.

Visumavgiften är 50 USD, oavsett om du ansöker på nätet eller vid ankomsten till Tanzania.

Barn som reser ensamma eller med en annan vuxen än sin vårdnadshavare ska ha med sig dennas/dessas skriftliga samtycke till resan i form av en fullmakt samt barnets personbevis (på engelska).

Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.

Dessutom rekommenderar vi att du bekräftar ovanstående visumregler eftersom dessa kan ändra sig med kort varsel. Du kan kontakta Tanzanias ambassad i Stockholm. för mer information.

Om du har beställt en kombinationsresa med Tanzania och Kenya måste du som svensk medborgare ha visum till Tanzania och eTa till Kenya. Vi hänvisar till vår praktiska information om Kenya för information om hur du ansöker om ett eTA till Kenya.

 

Zanzibar

Från och med den 1 oktober 2024 måste alla resenärer som åker till Zanzibar teckna en obligatorisk lokal reseförsäkring. Försäkringspremien är 44 USD per person, och om du inte har tecknat försäkringen, kommer du att nekas inträde till Zanzibar. Försäkringen gäller ENDAST på Zanzibar, och det är därför viktigt att du ändå tecknar en reseförsäkring som vanligt.

Försäkringen måste tecknas och betalas online före avgång. Detta görs här: https://www.visitzanzibar.go.tz/. Det är också möjligt att ansöka om försäkringen när du kommer till Zanzibar, men vi rekommenderar att du ansöker om det hemifrån för att spara tid på flygplatsen.

När du har tecknat försäkringen, får du en QR-kod som du måste ha tillgänglig och visa när du ska in i Zanzibar.

Observera att försäkringen är obligatorisk för alla resenärer – inklusive barn – och vår tydliga rekommendation är att du också tecknar en vanlig reseförsäkring, eftersom den förmodligen ger dig bättre skydd än denna obligatoriska Zanzibar-försäkring.

Observera också att försäkringen endast är obligatorisk för Zanzibar och följaktligen inte Tanzanias fastland.

Resedokument

Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där  gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Observera att du ska ta med ditt vaccinationsbevis i en utskriven version vid inresa till Tanzania.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Om du under din resa kommer att vistas på höga höjder, kom ihåg att kontrollera med din reseförsäkring att den även täcker kostnader i samband med höjdsjuka.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN

Valuta, prisnivå och dricks

Tanzanias valuta heter tanzanisk shilling (TZS), klicka här.

Tanzanias valuta får varken föras in eller ut av landet. Vi rekommenderar därför att du växlar till shilling på flygplatsen eller tar ut kontanter vid ankomsten till Tanzania.

Det finns också möjlighet att betala med USD i Tanzania. Se till att ha med dig mindre belopp (1–5 dollarssedlar) då detta är det mest gångbara på marknader, när du vill ge dricks och liknande. Du kan också hämta ut pengar med Visa och Mastercard i uttagsautomaterna samt betala med dessa kort på vissa platser

 

Dricks:

I Tanzania är det brukligt att ge guider, servitörer och annan servicepersonal dricks.
Därför förväntas dricks, men det är givetvis upp till dig hur mycket du vill ge.
Lämna dricks personligen och ha alltid lite kontanter i fickan.

Som en tumregel kan du utgå från följande:

  • 10–15 USD per person och dag till guiden
  • 2 USD för bagage som dörrvakten bär åt dig
  • 10 % på barer och restauranger
  • 2 USD per dag till städpersonalen

 

På vår Kilimanjaro-resa har vi ett avtal om att våra gäster betalar ett fast belopp per person i dricks. Detta är praxis vid Kilimanjaro-resor och räknas som en del av guidernas och bärarnas löner, som de får direkt efter vandringen. Det fasta beloppet har överenskommits för att säkerställa att dricksen fördelas lika.

Beloppet beror på antalet dagar du är på berget:

  • 6 dagar: 250 USD per person
  • 7 dagar: 275 USD per person
  • 8 dagar: 300 USD per person

Lägg beloppet i ett kuvert och lämna det till Nur, Joram, Linda eller Frank i receptionen på Springlands Hotel. De ser till att dricksen fördelas lika mellan dina guider och bärare.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Det finns ingen elektricitet på Kilimanjaro så kom ihåg extra batterier och/eller en powerbank för laddning av kameran.

Har du tur kan du få wifi någon gång ibland, men du ska inte räkna med det.

 

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Observera att all användning, import och produktion av plastpåsar för livsmedelsindustrin är förbjudet i Tanzania. Därför rekommenderar vi att du inte använder plastpåsar när du packar ditt bagage. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat material än plast.

Du förväntas bära din egen dagväska/ryggsäck. Här ska du ta med det du behöver innan du når lägret på kvällen. Vad du behöver under dagen är individuellt. Vi rekommenderar dock att du åtminstone tar med en vattenflaska, snacks, lite första hjälpen-utrustning, solkräm, kamera, regnkläder, handskar, keps, mössa och lite extra varma kläder.

Resten av din personliga packning kommer att tas till övernattningsplatserna av bärare. Du bör packa detta i en egen väska så att bärarna kan bära den på huvudet, till exempel i en ryggsäck, mjuk väska eller liknande. Du har inte tillgång till denna väska under dagen.

Väskan som bäraren ska bära får inte väga mer än 15 kg. Om du har övervikt får du betala 10 US dollar extra per dag och väska.

För att göra det enklare att packa din personliga packning under vägen, samt för att skydda packningen mot smuts, fukt och eventuellt regn rekommenderar vi att du köper den lite tjockare plastsäcken som de erbjuder på Springlands Hotel.

Observera att både din packning och din sovsäck ska få plats i väskan du lämnar till bärarna. Alternativt kan du packa både din väska och sovsäck i plastsäcken från Springlands Hotel.

Du kan förvara extra utrustning utan kostnad i ett låst rum på Springlands Hotel. Dessutom kan du förvara pengar och andra värdesaker för 1 USD om dagen i ett värdeskåp på Springlands Hotel.

I tillägg till det som du normalt tar med dig på semestern, rekommenderar vi att du tar med följande om du ska bestiga Kilimanjaro:

  • Byxor, t-tröjor/kortärmade skjortor
  • Långärmade skjortor eller blusar för vandring och avkoppling på kvällen
  • Långkalsonger eller leggings
  • Fleecetröja eller ylletröja
  • Fleecebyxor
  • Lång jacka eller skidjacka
  • Regnkläder (både byxa och jacka) till regnskog och kall snö
  • Vantar (vattentäta)
  • Varm mössa som täcker så mycket som möjligt av huvud, kinder och nacke – gärna skidmask
  • Hand- och fotvärmare (ska kunna aktiveras kemiskt)
  • Vandringskängor
  • Sportskor eller sandaler för avkoppling på kvällen
  • Benvärmare till underbenen. De bör kunna spännas fast på vandringskängorna
  • Vattenflaskor (eventuellt av Camelbak-flaska). Dessa fylls med rent, kokat vatten varje morgon. Vill du rengöra dricksvattnet ytterligare kan du ta med eget vattenfilter eller vattenreningstabletter
  • Energibarer, energidryck, snacks, choklad och liknande
  • Vandringsstav
  • Pannlampa eller ficklampa
  • Batterier. Kom ihåg att ta med minst en extra uppsättning batterier till alla batteridrivna saker, då det kalla vädret förkortar batteriernas livslängd
  • Adapter
  • Powerbank
  • Toalettpapper och en påse, där du kan förvara använt toalettpapper – man ska ta med sig allt sitt avfall
  • Liten handduk och tvål
  • Första hjälpen-utrustning

Du kan ladda ner en packlista till Kilimanjaro som PDF här.

En del utrustning kan hyras på Springlands Hotel, som har ett urval av begagnade prylar för uthyrning.
Se video här

 

Priser för hyra av utrustning (vägledande)

Utrustning Pris per person
Sovsäck (-25 till -35 grader) 40 USD
Ryggsäck 12 USD
Sportväska 10 USD
Plastsäck (för bagageförvaring)   4 USD
Vandringsstav 12 USD
Damasker   8 USD
Handskar   8 USD
Tröja   5 USD
Långkalsonger   5 USD
Regnrock 12 USD
Regnbyxor 12 USD
Vandringskängor   9 USD
Fleecebyxor   6 USD
Vinterjacka 12 USD
Skidmask   6 USD
Mössa eller halsduk   6 USD
Poncho 18 USD

 

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN

Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg är en del av ditt program, observera att din tillåtna bagagevikt kan skilja sig från ditt utrikesflyg. Det går alltid att köpa till extra bagagevikt lokalt.

Observera att det inte är tillåtet att ta med väskor med hårt fodral för incheckning på inrikesflyg. Väskan ska vara tillverkad av ett mjukt material som gör att den är lättare att stuva. Du får inte heller ta med rullväskor som handbagage på inrikesflygningar.

Om du till exempel bär med dig handbagage synligt i plastpåsar vid ankomsten till Tanzania kommer du bli ombedd att lämna ifrån dig dem. Det innefattar även plastpåsar från till exempel Taxfree.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din flygresa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET

Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

Du ska fylla i både in- och utreseformulär. Kom ihåg penna.

Under punkten där du ska fylla i en adress i Tanzania ska du ange namnet på det första hotellet/den första lodgen du ska övernatta på.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Om du avslutar resan i Zanzibar ska du vara uppmärksam på att hotellen i landet tar ut en hotellskatt på USD 5 per person och dag. Beloppet debiteras vid utcheckning.

Övernattning på Kilimanjaro

På Kilimanjaro övernattar du antingen i tält eller stuga, beroende på vald rutt.

På Machame-, Shira-, Rongai- och Lemoshorutterna ingår tält och skummadrass i utflyktspriset. Tälten sätts upp av bärarna. Du kan välja att själv ta med liggunderlag att använda tillsammans med madrassen för lite extra komfort. Du kan också ta med en egen luftmadrass. Vi rekommenderar att du använder ett liggunderlag som isolerar mot kylan.

Du tar antingen själv med en sovsäck eller hyr en på hotellet innan bestigningen. Vi rekommenderar att du använder en sovsäck som tål temperaturer ner till -25 °C.

Det finns en gemensam, enkel toalett i lägret. Det finns möjlighet att hyra ett tält med toalett. Pris for hyrning av tält med toalett: 100 USD.

På Marangurutten sker övernattningen i enkla stugor i våningssängar med skummadrasser. Även här tar du med dig en varm sovsäck.

Restyp och transport

Allmänt om bestigning av Kilimanjaro

Alla friska människor i relativt god form kan bestiga Kilimanjaro. Vi rekommenderar dock att du tränar inför bestigningen och att du genomgår en läkarkontroll innan din resa.

När du bokar en resa till Kilimanjaro via oss kommer du att ingå i en internationell grupp. En grupp består av upp till åtta personer. Varje grupp har en guide, assisterande guider, bärare samt kock med på turen.

Om ni är en grupp på åtta personer eller fler som reser tillsammans och vill bestiga Kilimanjaro kan vi självklart ordna detta. Kontakta oss eller skriv i kommentarsfältet om du har några frågor om resan till Kilimanjaro.

Den officiella minimiåldern för att bestiga Kilimanjaro är 12 år. Vi uppmanar dig dock att tänka efter riktigt noga innan du tar med dig barn under 15 år på Kilimanjaro. Det finns ingen övre åldersgräns.

Höjdsjuka

Höjdsjuka är ett tillstånd som uppstår för att du kommer upp på höjder, där luften är tynnare än du är van vid. Ju snabbare uppstigningen går, desto högre är risken att få höjdsjuka.

Höjdsjuka kan drabba alla, oavsett hur god form du är i.

Symtomen är huvudvärk, yrsel, sömnlöshet, illamående och minskad aptit.

Denna typ av höjdsjuka med ”milda” symtom går ofta över under natten, eller om du stannar en extra dag på samma höjd (acklimatiseringsdag). Om dina symtom förvärras (till exempel med kräkningar, gångbesvär, koordinationssvårigheter och torrhosta) är det väldigt viktigt att du kommer ner på lägre höjd. Om du inte gör det, kan det i värsta fall vara livshotande.

Våra guider är experter på att känna igen symtomen och är duktiga på att utvärdera när det är okej att fortsätta och därmed också när symtomen är så allvarliga att du behöver gå längre ner. Om det blir aktuellt kommer en av guiderna att följa dig ner. Det är viktigt att du lyssnar på hen och följer hens vägledning.

Kilimanjaro är inte ett teknisk avancerat berg att bestiga, men som följd av de stora höjdskillnaderna är höjdsjuka en reell risk. Därför är det viktigt med bra acklimatisering.

Acklimatisering är en process där kroppen vänjer sig vid de minskade syrenivåerna via långsam uppstigning.

För att detta ska ske ska du sova högst 300–500 meter högre än dagen innan. Det är en utmaning på Kilimanjaro eftersom de olika lägren ligger 800–1 000 höjdmeter från varandra. Av samma orsak inkluderar utvaldra rutter en extra acklimatiseringsdag, vilket ökar dina chanser för att nå toppen utan höjdsjuka.

De viktigaste råden för att undvik att bli höjdsjuk är:

  • Pole pole – ta det lugnt och överansträng dig inte.
  • Drick minst 3 liter vätska per dag. Uttorkning ökar risken för höjdsjuka.
  • Om möjligt ska du klättra högt och sova lågt; det ger en bättre acklimatisering.

Villkor för guider och bärare på Kilimanjaro

En av de viktigaste faktorerna för att ni på ett säkert sätt ska nå toppen av Afrikas högsta berg är våra duktiga guider och bärare. Därför är det också viktigt för oss att de har goda arbetsvillkor.

Det finns ett antal olika organisationer som bidrar till att säkerställa att bärarna har bra arbetsvillkor. De enskilda utflyktsarrangörerna väljer själva vilken organisation de arbetar med. Några av de största organisationerna är Tanzania Porters Organization, Kilimanjaro Porter Assistance Project och Mount Kilimanjaro Porter Society.

Vår samarbetspartner i Tanzania är medlem av KIATO – Kilimanjaro Association Of Tour Operators och Mount Kilimanjaro Porters Society (MKPS), som är en av de största och äldsta organisationerna för bärare i Tanzania. Detta innebär att alla bärare på våra resor till Kilimanjaro är medlemmar av MKPS.

MKPS grundades av bärarna själva och den oberoende organisationen arbetar för att förbättra villkoren för guider och bärare på Kilimanjaro.

Enligt tanzanisk lagstiftning är bärare på Kilimanjaro berättigade till minimilön, och ett medlemskap i MKPS säkerställer att de får mer än minimilönen. Genom MKPS får alla bärare dessutom tre måltider per dag, ordentliga kläder till bergsbestigningen (jackor, stövlar, handskar m.m.), tält, sovsäck, madrass m.m. Det finns även regler för hur mycket en bärare får bära, och alla bärare har sjukförsäkring. Alla bärare genomgår utbildning i första hjälpen, kurser i engelska, hur man öppnar ett bankkonto m.m. MKPS-bärare förbinder sig i sin tur att två gånger per år hjälpa till att plocka skräp på vägen till toppen av Kilimanjaro. MKPS är till 100 % en tanzanisk organisation.

Eftersom MKPS är en icke-statlig organisation kommer pengarna framför allt från donationer, men MKPS har till exempel också startat en biltvätt i Moshi som drar in pengar till organisationen.

Våra riktlinjer för dricks har fastställts i överenskommelse med MKPS. Dricks är en naturlig del av lönen i Tanzania. Där är det en del av kulturen, precis som det är i till exempel USA. Våra bärare (och guider!) får alltså BÅDE lön och dricks. Och för att säkerställa en rättvis fördelning av pengarna har vi i samarbete med MKPS kommit överens om riktlinjer för dricksbelopp.

Vi har ett avtal som innebär att våra gäster betalar en fast summa på totalt 250 USD per person i dricks till guiderna och bärarna. Detta gäller för samtliga rutter till Kilimanjaro.

Summan läggs i ett kuvert och lämnas i receptionen på Springlands Hotel till Nur, Joram, Linda eller Frank. De betalar ut dricksen till guiderna och bärarna.

Våra riktlinjer för dricks har tagits fram i samarbete med vår samarbetspartner och MKPS. I övrigt följer vi alla etablerade riktlinjer gällande lön och arbetsvillkor (exempelvis mat, övernattningar, ersättning och allmän välfärd).

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN

Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Afrika
Sandra Pettersson

Sandra har rest sedan barnsben och älskar att hjälpa andra med att hitta sin drömresa

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14