Bästa tiden att resa
Ecuador ligger på ekvatorn i den tropiska klimatzonen och är ett relativt litet land jämfört med de andra sydamerikanska länderna. Trots landets storlek och placering är det dock stora regionala skillnader i Ecuadors klimat. Det beror på att landskapet varierar mycket på grund av de höga Anderna, frodiga Amazonas regnskog, den varma kustlinjen och Galapagosöarna i Stilla havet.
Man kan besöka Ecuador året runt. Det är flest besökare i Ecuador mellan juni och september samt från december till januari, då många amerikaner och européer har semester. Högsäsongen på Galapagosöarna är från januari till juni – den varma och våta perioden.
Anderna:
I Quito och Anderna kan du i perioden juni till september förvänta dig ljumma och soliga dagar. Från oktober till maj faller det mer regn i bergen. Ofta är det soligt på morgonen, medan molnen och regnet drar in över bergen senare på eftermiddagen.
Väderstatistik för Quito: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 21 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Genomsnittlig min. temperatur | 10 | 11 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 10 | 10 | 10 |
Nederbörd mm | 104 | 120 | 155 | 179 | 122 | 52 | 38 | 31 | 59 | 112 | 128 | 111 |
Amazonas:
Det är alltid varmt i Amazonas regnskog och det råder alltid hög luftfuktighet. Du kan förvänta kraftiga skyfall året runt så kom ihåg att ta med regnkläder.
Väderstatistik för Tena: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 31 | 31 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 30 | 31 | 31 | 31 |
Genomsnittlig min. temperatur | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 22 | 22 | 22 | 22 | 23 | 23 | 23 |
Nederbörd mm | 112 | 130 | 153 | 174 | 160 | 133 | 99 | 85 | 104 | 135 | 137 | 125 |
Ecuadors Stillahavskust:
I Ecuadors lågt liggande kustområden vid Stilla havet är vädret normalt varmt. Perioden från januari till april är den varmaste och våtaste säsongen med kraftiga regnskurar. Mellan maj och december faller temperaturen vid kusten ett par grader och det regnar sällan.
Väderstatistik för Guayaquil: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 31 | 31 | 32 | 32 | 31 | 30 | 29 | 30 | 30 | 30 | 31 | 32 |
Genomsnittlig min. temperatur | 24 | 24 | 24 | 24 | 23 | 22 | 21 | 21 | 21 | 21 | 22 | 23 |
Nederbörd mm | 167 | 266 | 227 | 142 | 51 | 23 | 10 | 1 | 1 | 4 | 16 | 41 |
Galapagosöarna:
På Galapagosöarna varar den våta och varma perioden från januari till juni. Denna period anses vara högsäsong. Vädret är som regel soligt med korta, kraftiga skyfall på eftermiddagen. Det blåser inte så mycket och havet är varmt och lugnt under denna period.
Den kalla och torra perioden sträcker sig från juli till december. Här faller speciellt vattentemperaturen en aning och en våtdräkt kan vara nödvändig om du ska ut och snorkla. Vädret är soligt och fortfarande varmt, men havet är mer oroligt.
Det är dock ingen dålig tidpunkt att besöka Galapagosöarna på. Djurlivet är spännande året runt och varje månad kan du uppleva ett helt fantastiskt djurliv.
Väderstatistik för Galapagos: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Genomsnittlig max. temperatur | 29 | 30 | 31 | 30 | 29 | 28 | 26 | 26 | 26 | 26 | 27 | 28 |
Genomsnittlig min. temperatur | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 22 | 21 | 20 | 20 | 20 | 21 | 22 |
Nederbörd mm | 83 | 107 | 106 | 95 | 42 | 33 | 19 | 10 | 8 | 11 | 13 | 52 |
Pass och visum
Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa.
Som svensk medborgare behöver du inget visum till Ecuador för vistelser kortare än 90 dagar.
OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.
Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.
Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:
- Kuba från 12 januari 2021
- Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011
Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.
Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00
Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:
Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.
Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i fem (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.
Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.
Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.
Resedokument
Före avgång kan du ladda ner vår app här, och i appen hittar du dina resedokument och kontaktuppgifter till TourCompass och våra lokala partners.
Vid ankomsten till Ecuador får du ett välkomstbrev som innehåller en QR-kod. När du skannar denna kod med din telefon får till tillgång till ditt reseprogram med bl.a. viktiga starttider för dina förutbeställda utflykter och transfers samt dina inrikes flygbiljetter till Galapagos. När du har wifi på hotellet är det viktigt att du laddar ner dessa dokument till din telefon så att du alltid har tillgång till dem när du inte har wifi.
Du hittar dessutom spännande information om resmålet, våra samarbetspartners hållbarhetsinitiativ samt en feedback-blankett som säkerställer en hög servicenivå på våra Ecuador-utflykter.
Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.
Transit Control Card och inträde till Galápagosöarna
När resan går till Galapagosöarna, ska du före avresa från Quito flygplats fylla i ett Transit Control Card, som kostar 20 USD och betalas kontant. Vid ankomst till flygplatsen på Galápagosöarna ska du dessutom betala 200 USD kontant i inträde till Galápagosöarna.
Vaccinationer
Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.
Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.
Resevillkor
Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.
Klicka här för att läsa våra resevillkor.
Reseförsäkringar
Vid ankomst ska du kunna visa upp ett intyg eller försäkringsbevis som dokumentation för att du har en sjukförsäkring för resor som täcker dig under hela vistelsen.
Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.
Om du under din resa kommer att vistas på höga höjder, kom ihåg att kontrollera med din reseförsäkring att den även täcker kostnader i samband med höjdsjuka.
Klicka här för att gå till vår sida om försäkring.
Valuta, prisnivå och dricks
Valutan i Ecuador är amerikanska dollar (USD). Du hittar den aktuella kursen för USD här.
Uttagsautomater (ATM) finns nästan överallt. De vanligaste kreditkorten kan användas på de flesta hotell, restauranger och butiker. Ibland tillkommer en avgift vid betalning med kreditkort.
Ju längre ut på landet man kommer desto svårare kan det vara att använda kreditkort. Vi rekommenderar att du alltid har lite kontanter med dig i USD.
Observera att dricks på Galapagos-kryssningsfartygen endast kan betalas kontant.
Priserna är högre på Galapagosöarna än på fastlandet.
Få en idé om prisnivån i landet här.
Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge.
Guiden nedan är en vägledning:
- Restauranger: Utgör normalt 10 % av notan, såvida det inte redan är inkluderat
- Guide: ca 5-10 USD per person och utflykt
- Chaufför på utflykter: ca 3-5 USD per person och utflykt
- Städpersonal: 1-2 USD per rum och natt
- Piccolo: 1-2 USD per väska
- Taxichaufförer: Det är inte allmän praxis att ge taxichaufförer dricks
Dricks vid besök i Amazonas:
Ska du besöka Amazonas är nivån cirka 8-10 USD till guiden och cirka 3-5 USD till personalen (totalt) per person och dag. Dricks till guiden ges direkt till denne efter den sista utflykten, medan dricks till personalen läggs i en dricksburk vid receptionen.
Dricks på Galapagoskryssning:
På en kryssning vid Galapagosöarna är nivån på dricksen något högre än i resten av Ecuador. Här rekommenderas att ge guiden cirka 10-15 USD per person och dag och besättningen cirka 5-10 USD per person och dag. Två kuvert delas ut dagen före avresan: Ett kuvert för dricks till guiden som överlämnas personligen och ett kuvert för dricks till resten av besättningen. Detta kuvert lämnas i en dricksburk.
Mat och allergier
På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.
Telefoni, wifi och elektricitet
Telefon och wifi:
Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig på olika resmål.
Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt mobilabonnemang, rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Wifi utanför de större städerna och på Galapagosöarna kan dock vara ostabilt.
Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Ecuador.
Elektricitet:
Ecuador har 110 volt och kontakter med två platta stift, så kom ihåg att ta med en adapter.
Packlista
Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.
Ska du till Amazonas, då kan du ladda ner vår rekommenderade packlista som PDF nedan:
Införande av växtprodukter till EU
Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Resande med nedsatt rörlighet
Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.
Flygbiljetter
De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).
Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.
Platsreservation
Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.
Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.
Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.
Incheckning
Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.
Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.
Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.
På flygplatsen
Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygplatsens webbplats för att få de senaste uppdateringarna.
Bagage
Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.
Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.
Försenat bagage
Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.
Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).
Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.
I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.
Försenade eller inställda flyg
Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.
Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.
Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.
Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.
Immigration och tull
Immigration:
När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.
Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.
Ankomst
Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.
Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår lokala samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.
In- och utcheckning på hotell
Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.
När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.
Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.
Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.
Restyp och transport
I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.
Behöver du hjälp längs vägen?
Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.
Ris och ros/kontakt
Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på tel: 021–372 07 99.