TRYGGHETSGARANTI & SPARA 3 000 KR PÅ UTVALDA TANZANIA-RESOR
021-372 07 99
Öppet idag kl 10 - 14 | Se öppettider
StartsidanNyheter och researtiklarReseberättelse från Peru: Mina äventyr i Amazonas

Reseberättelse från Peru: Mina äventyr i Amazonas

2024-06-26
Visa alla inlägg

Vår produktchef Nadia åkte på en resa till Peru i april 2024. Här besökte hon Puerto Maldonado, som ligger inbäddat i Amazonas regnskog. Läs om hennes äventyr nedan.

Utsikt över Amazonas regnskog från floden

Jag hade redan rest runt i Peru i två veckor innan jag tog flyget till Puerto Maldonado. Varje plats som jag hade besökt var väldigt annorlunda, så jag var spänd på att se vad som väntade mig i Amazonas.

Det var en av de destinationer jag hade sett fram emot mest att besöka, och känslan av spänning var hela tiden påtaglig. Tanken på att komma nära naturen och djurlivet var fascinerande, så jag kunde knappt bärga mig.

Båt på flod i Amazonas regnskog

Jag var den första passageraren att gå ombord på båten på Amazonfloden, och båtens gungande adderade ytterligare ett spänningsmoment. Jag ville verkligen inte falla i vattnet, eftersom man inte vet vilka djur som kan finnas där.

När vi kom fram till lodgen serverades det lunch, och efter lunchen gav vi oss iväg på vårt första äventyr. Jag tog på mig mina långbyxor och långärmade skjorta och sprayade på mig rejält med myggmedel.

På denna första utflykt såg jag flera exotiska djur, inklusive färgglada aror, en agouti, en gurkspindel och en sengångare. Vår guide berättade fascinerande detaljer om de medicinska egenskaperna hos olika växter och träd, vilket gjorde upplevelsen ännu mer berikande.

Jätteträd i Amazonas i Peru

Efter middagen samma dag åkte vi på ytterligare en utflykt, den här gången en båttur. Vi blev tillsagda att hålla utkik efter glödande ögon vid vattenytan. Plötsligt stannade båten och guiden pekade mot stranden. Vi kunde höra hur det rasslade i buskarna. Guiden lyste försiktigt med sin ficklampa och i skenet från den såg vi en hel familj med capybarer! Jag kunde inte låta bli att le när jag såg dem. Vi drev lugnt längs banken, och vid ett tillfälle tände guiden sin ficklampa igen. Han hade sett en kajman som låg på stranden. Jag drog efter andan när båten gled närmare kajmanen, men den var förmodligen mer rädd för oss, eftersom det plötsligt försvann i vattnet med ett plask!

Caiman i mörkret i den peruanska Amazonas

På natten lyssnade jag på alla exotiska ljud medan jag låg under mitt myggnät, som var noggrant instoppat under madrassen. Fönstren i bungalowen täcktes bara av nät, så man kunde tydligt höra alla djurens aktiviteter. Några av ljuden kändes väldigt nära, men jag somnade så småningom, fylld av starka intryck från dagens äventyr.

Dagen därpå såg jag två mörka klumpar som rörde sig under taket. Vid första anblicken såg de ut som fågelspindlar, och jag måste erkänna att jag frös till lite. Vid närmare inspektion upptäckte jag att de var två fladdermöss som hade tagit sig in i min hydda! Guiden sa att detta inte hände så ofta, men att jag borde vara tacksam eftersom de skulle äta eventuella kackerlackor och spindlar där inne.

Även om jag ville komma nära djuren hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle sova i samma rum som två fladdermöss, men när jag ser tillbaka på det var det en ganska rolig och minnesvärd upplevelse.

Capuchinapor i träd i Amazonas i Peru

Samma dag åkte vi på en annan utflykt med gott om möjligheter att njuta av intrycken. Medan vi vandrade genom djungeln hörde vi plötsligt av ett högt vrål – det var vrålapor. Det är otroligt att så små varelser kan ge i från sig så höga ljud. Efter det såg vi en grupp kapucinapor som flydde från ljudet och som svingade sig förbi oss från gren till gren precis ovanför platsen där vi stod. På vår väg stötte vi också på flera olika exotiska fåglar och färgglada grodor.

De exotiska djurmötena var inte begränsade till utflykterna. Jag såg flera även på lodge-området. När jag återvände till min bungalow efter resan blockerade en tukan vår väg och bjöd oss på en show. Den dansade från sida till sida och verkade inte alls rädd för oss. Tvärtom var den väldigt nyfiken.

Tukan vid en lodge i peruanska Amazonas

Samma eftermiddag sa en man i ressällskapet att han skulle vilja se en fågelspindel. Guiden sa att vi alla kunde träffas framför restaurangen strax före middagen. Jag kände att jag blev lite skraj men jag var för nyfiken för att inte gå dit. Vi följde honom till en av palmerna längs stigen som leder till restaurangen. Där satt den största fågelspindel jag någonsin sett! Även om jag är livrädd för fågelspindlar, kunde jag inte låta bli att gå nära den – den var otroligt fascinerande.

Tarantel på ett träd i peruanska Amazonas

Min resa till Amazonas gav mig massor av fantastiska intryck och kommer att vara ett minne för livet.