Det kan var något av en djungel att hitta vem du ska ge dricks och hur mycket du ska ge när du är ute och reser.
Läs mer här och få ett par tips om hur du ska förhålla dig till dricks när du är på safari i Afrika.
Kom ihåg att det alltid är du själv som bestämmer om du vill ge dricks eller inte.
Många väljer att ge dricks för att visa att de värdesätter den service de har fått. Om du har upplevt jättebra service kan du ge mer än om du till exempel har upplevt tillfredsställande service.
På vissa platser betyder drickspengarna mycket, särskilt för servicepersonalen (städpersonal, kockar och servitörer), eftersom lönerna inte alltid är höga nog att få vardagen att gå ihop. Men följ alltid din magkänsla och ge dricks om du tycker att personalen har gjort ett bra jobb.
För många kan det kännas märkligt och onaturligt att ge dricks. Men i riktigt många länder är det mycket vanligt och efter ett tag vänjer du dig.
På vissa platser kommer det att finnas en låda för dricks. Den kan vara gemensam, men det kan också vara den enskilda guidens låda. Om det inte finns en låda kan du ge pengarna direkt vid avslutad resa eller efter en dagsutflykt, till exempel i ett kuvert, eller med ”handskakstricket”.
På vissa platser kan du också ha turen att kunna ge dricks med kreditkort, med detta är inget du ska räkna med.
Kutym för dricks skiljer sig i olika länder. Här får du en vägledande guide över dricksbelopp på våra olika afrikanska resmål.
I Kenya är det vanligt att ge dricks till guider och servicepersonal.
Som tumregel kan du ge:
Vi rekommenderar att du ger guiden dricks i slutet av utflykten.
I Tanzania er det mycket vanligt att ge dricks.
Om du vill belöna den goda servicen kan du som huvudregel ge:
På våra resor till Kilimanjaro har vi ett avtal som innebär att våra gäster betalar en fast summa per person i dricks. Summan beror på antalet dagar på vandringen.
Dessa pengar fördelas mellan guider och bärare efter bestigningen. Den fasta summan är avtalad för att säkerställa en rättvis fördelning av dricksen. Utöver det gäller samma riktlinjer för Kilimanjaro som i övriga Tanzania.
I Sydafrika: har dricks en stor betydelse. Dricksen blir indirekt en del av lönen, eftersom servicepersonalen ofta inte kan leva på endast månadslönen.
Om du vill ge dricks kan du följa dessa riktlinjer:
Kom ihåg att ha med dig kontanter (i lokal valuta) på hotell och till guider. Dricksen på restauranger kan dras på räkningen.
Om du till exempel är på en kör själv-resa på Garden Route får du hjälp av personal att tanka bilen på bensinstationerna. Därför är det alltid bra att ha lite småpengar i handen som en ”tack för hjälpen”-gest.
I Botswana finns det inga riktlinjer för dricks. Det är helt upp till dig om du vill ge dricks, men om du upplever extra bra service blir guiden eller personalen alltid glada för en sådan gest.
Du kan ge dricks i USD eller i BWP, som är den lokala valutan.
I Zambia har hotell och restauranger ofta inkluderat 10 % på notan, och därför förväntas ingen dricks.
Om du har upplevt extra bra service är det vanligt att ge dricks, antingen i USD eller den lokala valutan ZMW.
Det är kutym att ge dricks i Uganda och det är naturligtvis, som alltid, upp till dig hur mycket du vill ge:
Som tumregel kan du ge:
På exotiska Mauritius har man oftast räknat in en avgift på 10 % på hotell och restauranger. Därför förväntas ingen dricks.
Om du har fått extra bra service är dricks dock alltid välkommet.
Det är som sagt stor skillnad gällande vad som förväntas och vad som är brukligt när det kommer till dricks på våra resmål.
Om du är osäker ska du följa din magkänsla eller fråga vad som är standard där du är.
Riktlinjerna kan förändras, och om du har några frågor får du gärna kontakta våra resespecialister.
Slutligen: Tre tips om dricks:
TourCompass – Från turist till äventyrsresenär